لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

تعمیر برد گوشی آیفون اپل - تعمیر و تعویض برد گوشی اپل

تعمیر برد گوشی آیفون اپل - تعمیر و تعویض برد گوشی اپل

تعمیر برد گوشی موبایل آیفون اپل - تعویض برد گوشی اپل

بسیاری از افراد وقتی گوشی آیفون خود را به تعمیرگاه می‌برند، به آن‌ها گفته می‌شود که برد دستگاه دچار مشکل شده است. اما این برد چیست، چه کاری می‌کند و به چه دلایلی خراب می‌شود؟ به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که برد گوشی آیفون یکی از اصلی‌ترین قطعات سخت‌افزاری این گوشی موبایل است، زیرا اکثر قطعات داخلی دستگاه مثل رم و پردازنده مرکزی به‌طور مستقیم بر روی آن جاسازی و سوار شده و بقیه‌ی قطعات سخت‌افزاری دیگر مثل دوربین و صفحه نمایش هم به‌صورت غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند. در واقع برد یک اسمارت‌فون مانند یک رهبر، اتصال و هماهنگی تمامی قطعات سخت‌افزاری دستگاه را برعهده دارد. به‌همین‌دلیل است که خیلی وقت‌ها به آن مادربرد می‌گویند، یعنی برد مادر! بنابراین در این مطلب قصد داریم تا به‌طور تخصصی درباره تعمیر برد آیفون صحبت کنیم. با ما همراه باشید و ثبت درخواست تعمیرات گوشی آیفون را انجام دهید.

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 ما تماس بگیرید .

 

 

تعمیر برد گوشی آیفون

برد گوشی آیفون و کاربرد آن در عملکرد گوشی

برد تلفن همراه شما که معمولاً به‌عنوان مادربرد شناخته می‌شود جزء بسیار پیچیده‌ای است و بدون آن، تلفن شما نمی‌تواند کار کند. همه‌ی اسمارت‌فون‌ها دارای یک برد اصلی هستند و گوشی‌های اپل نیز از این امر مستثنی نیستند. درواقع برای هر مدل اسمارت‌فون، یک برد خاص طراحی و ساخته می‌شود که بر روی آن تمامی اجزای داخلی سخت‌افزار گوشی مثل SOC، رم، حافظه داخلی و... در ابعاد نانومتری با هم در ارتباط هستند و کار می‌کنند. یکی از دلایلی که گوشی‌های اپل را در سال‌های گذشته در میان تمامی اسمارت‌فون‌های دنیا متمایز کرده، کیفیت بالای ساخت برد آن است. در واقع، برد آیفون، قلب کل دستگاه شما است.

همانطور که گفتیم، برد چندین بخش مهم موبایل شما را در کنار هم نگه می‌دارد. بیایید تصور کنیم که قلب یک انسان از کار افتاده است، آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟! بدن فرد از حرکت می‌ایستد و او از دنیا می‌رود. به‌طور مشابه، اگر مادربرد آیفون شما به نحوی آسیب ببیند، دستگاه شما از کار می‌افتد. بنابراین مهم است که تشخیص دهید آیا تلفن شما به‌دلیل نقص مادربرد کار نمی‌کند یا این اتفاق دلیل دیگری دارد.

بااین‌حال، تعمیر برد مدار گوشی کار آسانی نیست و درصورتی‌که مشکل آن به دقت تشخیص داده نشده و به درستی حل نشود، گوشی شما هیچوقت همانند اول عمل نخواهد کرد. پس بسیار مهم است که کار تعمیر برد اپل خود را به دست متخصصان باتجربه و بامهارت بسپارید. خوشبختانه، کارشناسان ما در موبایل آباد می‌توانند به‌راحتی بفهمند که چه چیزی باعث خرابی گوشی شده و در کمترین زمان و به‌صورت تضمینی به تعویض یا تعمیر برد آیفون و تعمیر گوشی موبایل شما اقدام کنند.

تعمیر برد گوشی آیفون

بررسی عوامل خرابی برد گوشی آیفون برای تعمیر برد گوشی اپل

مشکل برد موبایل آیفون می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد:

استفاده طولانی‌مدت و داغ شدن دستگاه

مادربردها در برابر گرما دوستانه عمل نمی‌کنند و معمولاً وقتی از تلفن خود برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنید گرم می‌شود. این گرما باعث از بین رفتن مواد مس و آلومینیومی می‌شود که قطعات را در کنار هم نگه می‌دارند و هنگامی که تماس آن‌ها با مادربرد قطع شود، مشکلات شروع به نمایان شدن می‌کنند.

این روزها گوشی‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از پروتکل ایمنی، از خود در برابر شارژ بیش از حد محافظت کنند، به این معنی که باتری شما پس از پرشدن به‌طور خودکار شارژ نمی‌شود. بااین‌حال، اگر باتری معیوب باشد، ممکن است باتری همچنان گرمای بیش از حد را تجربه کند.

علاوه‌براین، اگر یک گیمر هاردکور هستید یا حتی در زمان شارژ شدن گوشی از آن زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است به تدریج متوجه مشکل داغ شدن بیش از حد آن شوید. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که درحالی‌که باتری در حال شارژشدن است و همزمان از آن استفاده می‌کنید، فرآیند تخلیه و شارژ مجدد برای مادربرد شما استرس‌زا می‌شود. اگر تلفن شما حتی در حالت بیکار هم گرم می‌شود، وقت آن رسیده است که آن را برای تعمیر برد آیفون بررسی کنید.

 

آسیب ناشی از رطوبت

ریزش یا پاشش آب جزئی بعید است به گوشی آسیب برساند. بااین‌حال، اکثر تلفن‌های هوشمند از شیرجه یک متری در آب یا حتی 10 تا 15 دقیقه ماندن در زیر باران جان سالم به در نمی‌برند. حتی اگرچه اکثر گوشی‌های پرچمدار امروزی عنوان ضد آب را با خود یدک می‌کشند (یا این‌طور ادعا می‌کنند)، اما اگر به جزئیات دقت کنید، متوجه خواهید شد که در واقع «مقاوم در برابر آب» هستند. درواقع، بسیاری از تولیدکنندگان حتی زنگ‌زدگی را به‌عنوان بخشی از خط‌مشی گارانتی شرکت خود درنظر نمی‌گیرند.

ما می‌دانیم که آب به انواع دستگاه‌های الکترونیکی آسیب می‌رساند. هنگامی که مادربرد با آب تماس پیدا می‌کند، یک اتصال کوتاه ایجاد و این امر باعث خاموش شدن دستگاه شما می‌شود. تماس با آب همچنین می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی شده که به قارچ و جلبک روی مادربرد شما تبدیل می‌شوند.

بنابراین، اگر دستگاه شما با آب تماس پیدا کرد، مطمئن شوید که فورا آن را خاموش کرده و به دنبال سریع‌ترین راه برای خشک کردن گوشی خود باشید. پس از آن، می‌توانید برای انجام شستشوی شیمیایی روی مادربرد به موبایل آباد مراجعه کنید و ما امیدواریم قطعات آسیب‌دیده را احیا کنیم تا از آسیب جدی به تراشه‌ ای‌سی برد، جلوگیری شود.

ضربه فیزیکی

اگر ضربه‌ی فیزیکی واردشده به آیفون به حدی شدید باشد که باعث اعوجاج یا تغییر شکل در قسمتی از آن شود، می‌توانیم فرض کنیم که به برد آن آسیب وارد شده و باید برای تعمیر برد آیفون خود به تعمیرکار مراجعه کنید. حتی گاهی ضرباتی که بر ظاهر گوشی تاثیر چندانی نمی‌گذارند هم می‌توانند باعث آسیب به برد شوند.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 ما تماس بگیرید .

نقص در ساخت

متأسفانه، این یک مسئله بسیار رایج است. گاهی اوقات، نقصی در طراحی مهندسی مادربرد وجود دارد که باعث می‌شود برخی از قطعات سریع‌تر از بقیه خراب شوند و اینجاست که متخصصان ما در موبایل آباد به کمک شما می‌آیند. در ادامه برخی از ایرادات رایج که در دستگاه‌های آیفون رخ می‌دهد آورده شده است:

  • آیفون 6 تا 6 اس پلاس: باتری بلافاصله پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار شروع به تخلیه سریع می‌کند. این امر به‌دلیل عدم سازگاری نرم‌افزار با نسخه باتری اتفاق می‌افتد.
  • آیفون 6 پلاس: طراحی ضعیف آیفون 6 پلاس باعث می‌شود مادربرد آن پس از ضربه 7.2 برابر بیشتر از آیفون 5 اس، خم شود.
  • آیفون 7 پلاس: مشکلات لمسی این گوشی بسیار رایج است و به‌دلیل خرابی ‌ای‌سی تاچ روی مادربرد رخ می‌دهد.
  • آیفون 8: مشکلات برد این گوشی باعث عدم روشن شدن گه‌گاه آن می‌شود.
  • iPhone XS Max: اگر این گوشی با آب تماس پیدا کند، با وجود داشتن گواهینامه IP68، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

بررسی عوامل خرابی برد آیفون

 

نشانه‌های خرابی برد و فرارسیدن زمان تعویض یا تعمیر برد آیفون

دو علامت اصلی که نشان می‌دهند شما به تعمیر و تعویض برد گوشی آیفون خود نیاز دارید، خاموش یا ریست شدن ناگهانی گوشی و عدم روشن شدن دستگاه حتی با وجود پربودن شارژ باتری است. البته فقط یک متخصص می‌تواند تعیین کند که آیا اتفاقات ذکرشده به‌دلیل خرابی برد گوشی شما اتفاق می‌افتند و یا مشکل دیگری دلیل وقوع آن‌ها است.

دیگر نشانه‌های خرابی برد آیفون عبارتند از:

iPhone Boot Loop

 حلقه بوت لوگوی اپل به زمانی اشاره دارد که آیفون به‌طور کامل روشن نمی‌شود، در عوض فقط یک لوگوی تکراری اپل را نشان می‌دهد. iPhone X، iPhone XS (Max) و iPhone 11 (Pro Max) به‌دلیل طراحی مادربرد بسیار کامکپت و فشرده‌ای که دارند، در برابر حلقه بوت لوگوی اپل آسیب‌پذیر هستند.

مشکلات صوتی دستگاه

‌ای‌سی صوتی آیفون 7 یک مشکل گسترده بود که باعث می‌شد بسیاری از افراد از مشکلات مربوط به صدا در این گوشی رنج ببرند و متاسفانه این مشکل تعداد زیادی از آیفون‌های 7 را تحت‌تاثیر قرار داد، بااین‌حال، این مشکل در مدل‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود.

عدم کارکرد صحیح تاچ اسکرین

 تلفن شما روشن می‌شود اما عملکرد لمسی آن فعال نمی‌شود. این مشکل اکنون بیشتر در آیفون X و آیفون XS رایج است و همچنین به‌طور گسترده در آیفون 6 پلاس دیده می‌شد.

قطع سیگنال خط تلفن همراه

 همه بردهای مدل‌های مختلف آیفون از مشکل قطع سرویس‌دهی که از یک مدار بسیار پیچیده ساطع می‌شود، رنج می‌برند. این مدار بزرگ و پیچیده، دارای اجزای زیادی است که می‌توانند به طرق مختلف خراب شوند.

مادربرد آیفون تمام عملکردهای گوشی را کنترل می‌کند. به‌همین‌دلیل، هر مشکلی که پیش می‌آید می‌تواند از مادربرد ناشی شود و باید تعمیر برد آیفون خود را به‌عنوان یک گزینه درنظر داشته باشید.

تعمیر برد گوشی آیفون

 

خرابی‌های رایج در برد گوشی های آیفون‌

خرابی معمول مادربرد آیفون‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • POWER IC (دستگاه قادر به روشن شدن نیست)
  • IC لمسی (صفحه نمایش لمسی حساس نیست)
  • خرابی تراشه eMMC
  • IC صوتی (صدا به‌طور معمول کار نمی‌کند)
  • IC شارژ (شارژ به‌طور معمول کار نمی‌کند)
  • آی‌سی وای‌فای (Wi-Fi خاکستری شده/کار نمی‌کند)
  • آی‌سی صفحه نمایش (نمایشگر کار نمی‌کند، اگرچه ال‌سی‌دی آسیبی ندیده است)
  • خرابی ‌آی‌سی Baseband
  • IC نور پس‌زمینه (نمایش بسیار کم نور روی صفحه)
  • خرابی اتصال کوتاه

 

منظور از سواپ برد آیفون چیست؟

همانطور که گفتیم اجزای اصلی سخت‌افزار آیفون بر روی برد اصلی آن سوار می‌شوند. معمولا تمامی این اجزا توسط پایه‌های بسیار ریزی به برد متصل می‌شوند. حال اگر برد آیفون به نحوی ضربه دیده و یا شکسته باشد که امکان تعویض آن وجود نداشته باشد، متخصصان از روشی به نام «سواپ برد» برای جابجایی و انتقال قطعات و اجزای سالمی که بر روی برد خراب قرار گرفته‌اند استفاده می‌کنند. در واقع در این روش می‌توان برخی از آی‌سی‌ها و دیگر قطعات سالمی که روی یک برد کاملا خراب آیفون قرار گرفته‌اند را از برد جدا کرده و آن‌ها را بر روی یک برد سالم دوباره سوار کرد.

سواپ برد گوشی آیفون

 

تعمیر برد آیفون 6، آیفون 7 و آیفون 8

آیفون‌های 6 و 7 و 8 مدل‌های قدیمی‌تری از برند اپل هستند که سال‌ها از ساخت آن‌ها می‌گذرد، بنابراین به‌دلیل طول عمر بالاتر، بیشتر مستعد خرابی برد هستند. باتوجه به اینکه تعمیرکاران آیفون در تعمیر برد این گوشی‌ها چندین سال تجربه دارند، معمولا یک تعمیرکار حرفه‌ای به خوبی از عهده‌ی این کار برمی‌آید. اگرچه هزینه تعمیر برد 3 مدل ذکر شده، معمولا کمتر از آیفون‌های جدیدتر است، اما باز هم برای اطمینان از عملکرد صحیح و عدم نیاز مجدد به تعمیر برد، باید موبایل خود را به دست متخصصان باتجربه بسپارید. گاهی اوقات یک تعمیرکار به‌دلیل عدم دانش کافی ممکن است به شما اعلام کند که برد گوشی قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. خوشبختانه موبایل آباد تضمین می‌کند که با کمترین هزینه ممکن، برد آیفون 6، آیفون 7 و آیفون 8 شما را درصورتی‌که امکان تعمیر آن وجود داشته باشد، تعمیر کند.

تعمیر برد آیفون در مدل های مختلف

 

روش‌های عیب‌یابی و تعمیر برد آیفون X و 11

تعمیرات مادربرد آیفون X و 11 می‌تواند واقعاً پیچیده باشد. تعمیر موفقیت‌آمیز برد آیفون X و 11 به سال‌ها تجربه، قطعات باکیفیت و ابزارهای حرفه‌ای نیاز دارد. اما می‌توانید سعی کنید مشکل خود را قبل از آوردن آن به تعمیرگاه عیب‌یابی کنید. با این نکات ساده عیب‌یابی آیفون X یا 11 خود را شروع کنید:

Soft Reset

 این فرآیند گوشی شما را بدون ایجاد اختلال یا پاک کردن محتوا، با خیال راحت راه‌اندازی مجدد می‌کند و داده‌های شما حفظ می‌شوند. برای Soft Reset کردن:

  • دکمه کناری و یکی از دکمه‌های صدا را فشار داده و نگه دارید. هنگامی که صفحه "slide to power off" ظاهر شد، دکمه را رها کرده و دکمه پاور را به سمت راست بلغزانید.
  • برای روشن کردن مجدد دستگاه، کافی است دکمه کناری را فشار دهید تا لوگوی اپل ظاهر شود.

اخطار Low memory را بررسی کنید

 Low memory می‌تواند باعث کاهش سرعت دستگاه و مشکلات نصب شود. برای بررسی آن روی Settings > General > iPhone Storage ضربه بزنید و حافظه گوشی خود را چک کنید.

به‌روزرسانی نرم‌افزار

 بررسی کنید که آیفون X یا 11 شما بر روی جدیدترین نرم‌افزار اجرا می‌شود. حتی ممکن است مثلا فقط یک به‌روزرسانی وجود داشته باشد که عمر باتری را بهبود می‌بخشد.

آیفون X یا آیفون 11 خود را برای تعمیر برد به موبایل آباد بیاورید

برای تعمیر سریع و مطمئن مادربرد، آیفون خراب را به موبایل آباد بیاورید. اگر نگران هزینه تعمیر آن هستید، تکنسین‌های تاییدشده ما می‌توانند یک برآورد رایگان برای تمام تعمیرات گوشی آیفون شما انجام دهند.

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 ما تماس بگیرید .

 

تعمیر برد آیفون 12 و آیفون 13

قطعا مشکل برد گوشی اپل در مدل‌های آیفون 12 و 13 بسیار چالش برانگیزتر از مدل‌های قبلی است، زیرا اولا برد این دو دستگاه بسیار پیشرفته‌تر، فشرده و کامپکت‌تر از مدل‌های قبلی است و ثانیا، قیمت آن‌ها بسیار بالاتر است. بنابراین حتما خرابی برد آن‌ها باید توسط یک متخصص تایید و سپس برای تعویض یا تعمیر برد آیفون اقدام شود. تعداد تعمیرکاران واقعی آیفون 12 و 13 در کشور ما چندان زیاد نیست (به کلمه واقعی دقت کنید!)، بنابراین انتخاب یک تعمیرگاه متخصص و البته انجام تعمیرات باتضمین بسیار ضروری است. برای بررسی سلامت برد این دو گوشی و سپس اقدام به تعمیر یا تعویض آن، موبایل آباد هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت، تضمین ارائه‌ی بهترین خدمات را می‌دهد.

تعمیر برد آیفون 12 و 13

مراحل تعویض برد آیفون

تعمیر برد اپل نیازمند تخصص و ابزارهای خاصی است. در مورد مدل‌های مختلف آیفون، مراحل کلی کمی شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌هایی هم در این بین وجود دارد. مراحل کلی را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

  • قبل از شروع جداسازی، دستگاه خاموش می‌شود.
  • سیمکارت از درون دستگاه خارج می‌شود.
  • دو پیچ کوچک در کنار رابط لایتنینگ باز می‌شوند.
  • برای جداکردن ایمن نمایشگر از یک گیره‌ی مخصوص استفاده می‌شود.
  • با استفاده از ابزار مخصوص، نمایشگر از بدنه جدا می‌شود. دقت کنید که نمایشگر با سیم‌ها به مادر برد وصل است و در هنگام جداسازی آن از بدنه باید مراقب اتصالات آن بود.
  • ابتدا برای جلوگیری از هرگونه اتصال کوتاه، کابل باتری جدا می‌شود. سپس تمامی اتصالات مربوط به مادر برد جدا شده و برد را خارج می‌کنیم. این مرحله دارای جزئیات بسیار ظریفی است و در هر مدل از گوشی‌های اپل دارای اختلافاتی در نحوه‌ی جداسازی اجزا است.
  • در این مرحله متخصصان با استفاده از روش‌ها و ابزارآلات خود سلامت برد را می‌سنجند. اگر برد قابل تعمیر باشد آن را تعمیر می‌کنند، وگرنه باید آن را با یک برد جدید جایگزین کرد. سپس تمامی اتصالات برد را باید به دقت وصل نمود و دستگاه را همانند اول بست و مهروموم کرد.

سخن پایانی

اسمارت‌فون‌های اپل یه‌عنوان گران قیمت‌ترین نلفن‌های همراه در ایران همواره مورد توجه بوده‌اند. اگرچه کیفیت ساخت این تلفن‌ها بسیار بالا است، اما استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خرابی برد شود. متاسفانه خرابی برد آیفون می‌تواند کل عملکرد گوشی را مختل کند. بنابراین اولا تشخیص اینکه برد آیفون دارای چه مشکلی است و ثانیا تشخیص اینکه آیا این برد برای استفاده‌ی طولانی‌مدت، بدون اینکه در آینده‌ای نزدیک دوباره خرج بر روی دست شما بگذارد، قابل تعمیر است و یا بهتر است آن را تعویض کنید، مساله‌ای بسیار مهم است که باید به آن توجه کنید. خوشبختانه، موبایل آباد به شما تضمین می‌دهد که نگران خرابی برد و هزینه‌ تعمیر برد آیفون و تعمیر موبایل خود نباشید، زیرا با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت و به‌صورت تضمینی به همراه ضمانت اصالت قطعات، آیفون زیبای شما را برای استفاده‌ی طولانی‌مدت آماده خواهد کرد!

 

 

سوالات متداول تعمیر برد آیفون

چه عواملی باعث خرابی برد آیفون می شود؟
 عوامل خرابی برد آیفون عبارتند از : استفاده طولانی مدت و داغ شدن دستگاه - آسیب ناشی از رطوبت - ضربه فیزیکی - نقص در ساخت 
شما برای تعمیرات موبایل خود می توانید درخواست ثبت تعمیرات برد آیفون را در سایت موبایل آباد ثبت کنید.

خرابی های رایج در برد گوشی آیفون چیست؟
خرابی های رایج در برد گوشی های آیفون عبارتند از :

  • POWER IC
  • IC لمسی 
  • خرابی تراشه eMMC
  • IC صوتی
  • IC شارژ 
  • آی‌سی وای‌فای
  • آی‌سی صفحه نمایش
  • خرابی ‌آی‌سی Baseband
  • نور پس‌زمینه
  • خرابی اتصال کوتاه

 

 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات