لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

حل مشکل کار نکردن فوکوس دوربین گوشی

حل مشکل کار نکردن فوکوس دوربین گوشی

حل مشکل کار نکردن فوکوس دوربین گوشی

تا به حال موقع عکاسی با گوشی، کار نکردن فوکوس دوربین را تجربه کرده‌اید؟ حتما می‌دانید این مشکل چقدر عکس‌ها را خراب می‌کند. اگر می‌خواهید دلایل فوکوس کردن دوربین گوشی و رفع مشکل کار نکردن فوکوس گوشی را بدانید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر می‌خواهید با کارشناسان موبایل آباد برای تعمیرات موبایل خود در ارتباط باشید می‌توانید از قسمت ثبت درخواست تعمیرات سایت نسبت به تعمیر گوشی خود اقدام کنید.
  


فوکوس دوربین چیست؟

دوربین‌ها از چند لنز تشکیل شده‌اند. برای درک بهتر فرض کنید می‌خواهید از تار مژه‌های‌تان عکس بگیرید. نوک مژه، نور را بجز پشت دوربین، از یک منبع نور (خورشید، لامپ و غیره)، در همه‌ی جهات منعکس می‌کند. نور منعکس شده از زاویه‌های مختلف و نامحدود وارد لنز دوربین می‌شود.
کار لنز این است که آن پرتوهای نوری را جمع کرده و آنها را در یک نقطه بر روی تصویر همگرا کند؛ تا بتوانید مژه‌ها را همانطور که در چشم‌تان ظاهر می‌شود ثبت کنید. در غیر این صورت، اگر آن نور فقط در یک نقطه همگرا شود، مژه‌ها خیلی مبهم و محو به نظر می‌رسند.


دلایل فوکوس کردن دوربین گوشی 

هرچه عملکرد فوکوس گوشی بهتر باشد، می‌توانید عکس‌های واضح‌تری ثبت کنید. امروزه گوشی‌های هوشمند حالت فوکوس خودکار را دارند و مهندسان سعی در بهبود این قابلیت دارند، چرا که برای ثبت عکس‌های واضح و باکیفیت به قابلیت فوکوس دوربین گوشی نیاز دارید.

 

رفع مشکل فوکوس دوربین گوشی

اگر هنگام عکاسی، دوربین گوشی فوکوس نمی‌کند، نگران نباشید و برای رفع مشکل فوکوس دوربین گوشی فقط چند دقیقه وقت بگذارید تا من با این راه حل‌ها به شما کمک کنم:
1.    تمیز کردن لنز دوربین 
2.    راه اندازی مجدد گوشی
3.    پاک کردن حافظه پنهان گوشی 
4.    ضربه زدن به دوربین گوشی
5.    بروز بودن برنامه دوربین گوشی
6.    صدا دادن لنز گوشی
7.    بازگشت به تنظیمات کارخانه
8.    سپردن گوشی به تعمیرگاه

●    لنز دوربین را تمیز کنید


درصورتی که لنز دوربین شما خط و خش یا شکستگی نداشته باشد، تنها با تمیز کردن لنز دوربین، عکس‌های‌تان کمتر تار می‌شود. فراموش نکنید که همیشه مراقب برخورد اشیا سخت و تیز با شیشه محافظ دوربین باشید. یک گلس باکیفیت برای دوربین‌تان تهیه کنید و با پارچه نخی یا میکروفیبر، لنز دوربین را تمیز کنید.

 

●    راه اندازی مجدد گوشی


Restart یا راه اندازی مجدد کلید حل مشکلات جزئی گوشی است و علاوه‌بر رفع مشکل فوکوس دوربین گوشی باعث عملکرد بهتر کل گوشی می‌شود. جالب است که این روش اکثر اوقات مشکلات شما را حل می‌کند.

 

●    حافظه پنهان گوشی را پاک کنید


با پاک کردن اطلاعاتی که در حافظه پنهان شما ذخیره می‌شود، مشکلاتی مثل بارگیری اطلاعات برنامه، حل می‌شود. حواس‌تان باشد که در این روش، تنظیمات دستی که از قبل وارد کرده‌اید پاک می‌شود.

 

●    ضربه زدن به دوربین گوشی


روش یک ایرانی اصیل برای حل مشکلاتی از جمله کنترل تلویزیون یا حتی فوکوس دوربین گوشی. گاهی با چند ضربه آرام، دوربین‌تان دوباره فکوس می‌کند. البته دلیل انجام این کار فقط بخاطر حس نوستالژیک بودن برای ما ایرانیان نیست، بلکه با تنظیم فاصله بین سنسورها و لنز، عملکرد دوربین گوشی بهتر می‌شود. حقیقتاً این روش خیلی تأیید شده نیست ولی ما ایرانی‌ها ثابت کرده‌ایم که تنها با ضربه زدن، برخی مشکلات حل می‌شود.

●    بروز بودن برنامه دوربین گوشی


یکی از دلایل کار نکردن فوکوس گوشی بروز نبودن برنامه‌ها است. برنامه‌های گوشی همیشه در حال بهبود و بروز‌رسانی هستند. در نتیجه مطمئن باشید که آخرین ورژن برنامه دوربین را در گوشی‌تان نصب کرده‌اید. 


●    صدا دادن لنز گوشی


زمانی که نقطه ‌فوکوس گوشی را تنظیم می‌کنید، اگر صدایی شنیده ‌شد؛ به احتمال خیلی زیاد دوربین گوشی‌تان خراب شده است و باید تعویض شود.
Hint
هنگام خرابی دوربین گوشی تنها راه حل، مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش گوشی است و هیچ‌کدام از این روش‌ها مشکل دوربین گوشی‌تان را حل نمی‌کند.

 

●    بازگشت به تنظیمات کارخانه


اگر دوربین گوشی‌تان سالم است و روش‌های گفته شده را هم انجام داده‌اید اما هنوز مشکل فوکوس کردن دوربین حل نشده‌، وقت بازگشت به تنظیمات کارخانه یا Reset Factory است. یادتان باشد، قبل از انجام این کار از همه اطلاعات داخل گوشی‌تان یک Back up بگیرید.

●    گوشی خود را به تعمیرکار بسپارید


آیا شما تمامی روش‌های کارآمد گفته شده برای رفع مشکل دوربین گوشی را انجام داده‌اید ولی همچنان درگیر خرابی دوربین گوشی هستید؟ اگر حواس‌تان باشد برای رفع خرابی دوربین گوشی باید به مراکز خدمات پس از فروش یا تعمیر‌گاه‌های گوشی مراجعه کنید و بدون خراب‌کاری مشکل‌تان را حل کنید.
    
ممکن است سوال کنید گوشی من هیچ مشکلی ندارد اما چرا دوربین خود به خود فوکوس می کند؟
در واقع دوربین گوشی شما قابلیت فوکوس خودکار (Autofocus) دارد و هیچ مشکلی ندارد. در این حالت، حسگرها فاصله سوژه را از دوربین تشخیص می‌دهند و با پردازش فاصله کانونی لنز را تنظیم می‌کنند.


سخن آخر


کار نکردن فوکوس دوربین گوشی، می‌تواند به‌علت اختلالات جزئی یا خرابی گوشی باشد؛ پس به چندین عامل بستگی دارد اما من در این بلاگ متداول‌ترین روش‌های رفع مشکلات دوربین گوشی را توضیح داده‌ام؛ پس راه حل‌های گفته شده را با دقت بخوانید. حتی می‌توانید در همان ابتدا به مراکز تعمیر گوشی مراجعه کنید اما یادتان باشد  اقدامات لازم برای جلوگیری از مشکلات جدید را فراموش نکنید.
 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات