لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

پنجمین اجلاس وب فارسی – مسیر نو برای اکوسیستم استارتاپی کشور

پنجمین اجلاس وب فارسی – مسیر نو برای اکوسیستم استارتاپی کشور

رویداد وب فارسی مورخ 8 شهریور 1398 به اهتمام تیم اجلاس وب فارسی و با همراهی، همکاری و حمایت موبایل‌آباد برگزار شد و مورد استقبال مقامات دولتی و کارآفرینان قرار گرفت و همچنین به چالش‌های کارآفرینان و ارائه راه حل‌های مختلف آن پرداخت.

در ابتدا، آقای حمید همتی، مدیر اجلاس، به معرفی اجلاس وب فارسی و اهداف آن پرداخت و یادآور شد که این اجلاس، از سال 1389 با هدف تسهیل مسیر استارتاپ‌ها پا به عرصه میدان گذاشته است.

پس از ایشان، آقای حمیدرضا احمدیان،مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات، و سروش قاضی نوری،معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، در ارتباط با کسب و کار و اقتصاد داده محور، اطلاعات مفیدی در اختیار حضار قرار دادند. این دونفر، با یک نظر واحد، به مسئله‌ی زیرساختی استارتاپ‌ها اشاره کردند و عقیده داشتند که برای بنای یک استارتاپ، نیاز به دانش، مهارت و زیرساخت درست و استوار است.

به نقل از حمیدرضا احمدیان: "با توجه به آمار، بخاطر زیرساخت نادرست، خیلی از استارتاپ‌ها امروزه نقشی درGDP  ( تولید ناخالص داخلی ) کشور ندارند"

 

پس از ایشان، سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران نیز به مسائل زیرساختی و فرهنگی جامعه‌ی ایران اشاره کردند و معتقد بودند که کاربران ایرانی به دنبال بهره‌برداری از فضای اینترنت و کسب درامد از آن هستند نه صرفا کسب دانش. بخاطر همین مسئله باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی انجام بگیرد. ایشان در حوزه سیستم بانکداری اینترنتی معتقد بودند که قبل از ایجاد چنین سیستم‌هایی، در گام اول باید روش درست استفاده آن به مردم آموزش داده شود.

در ادامه، پنل حلقه‌های مفقوده‌ی کارآفرینی در دو بخش و با اجرای آقای کیاداوود اسفندیاری، مشاور کسب و کار و مجری برنامه حرف حساب، صورت گرفت.

در بخش اول این پنل، آقایان میثم دادخواه، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار موبایل‌آباد، صفا شریف عسکری، مدرس دانشگاه و مربی حرفه‌ای کارآفرینی، رضا قربانی، بنیانگذار راه پرداخت، عادل طالبی، استراتژیست کسب‌و‌کار‌های دیجیتال، و حمید فرهمند، تحلیل‌گر ارتباطات و رفتار سازمانی، روی صحنه حاضر شدند و نظرات و اطلاعات خود را در ارتباط با چالش‌های حوزه کارآفرینی و مشکلات آن به اشتراک گذاشتند.

آقای دادخواه معتقد بود که اگر مقامات دولتی از کارآفرینی صحبت می‌کنند، صرفا برای برداشتن بار مسئولیت از شانه خودشان است. در ایران، از هر 100نفر، احتمالا فقط 1نفر کارآفرین خواهد شد؛ بنابراین به جای توهم کارافرینی، میتوانیم کارمند، منشی و بازاریاب خوبی باشیم.

آقای شریف عسکری نظر خود را اینطور بیان کردند که افراد، قبل از فکر کردن به کارآفرینی، باید از درون خود و توانایی‌ها و سبک شخصیتی خود مطلع شوند و بررسی کنند که آیا ویژگی‌های یک کارآفرین را دارند یا خیر؟! به نقل از آقای شریف عسکری:"ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که کارمندی بد، و کارآفرینی خوب است؛ باید واقع‌گرا باشیم"

در ادامه رضا قربانی با اظهارات واقع‌بینانه‌ی خود، حاضران را بر سر ذوق آورد.

 

به نقل از آقای قربانی:"اساس ثروت در طول تاریخ اینگونه بوده است:

  1. دارایی

  2. بهره ‌وری

  3. نوآوری

در ایران معمولا از هرکس بپرسید که در کجا سرمایه‌گذاری کنم، به مورد اول ارجاع داده می‌شوید و ژن‌های خوب در فضای استارتاپی وارد نمی‌شوند! " رضا قربانی معتقد بود که تنها در صورتی حلقه‌هایی‌ از استارتاپ و کارآفرینی وجود دارد که حاضر باشیم دارایی خود را روی نوآوری سرمایه‌گذاری کنیم.

در ادامه پنل،آقای عادل طالبی که با جمع، هم‌نظر بود، گفت:"با توجه به تمامی ریسک‌ها و سختی‌هایی که در مسیر کارآفرینی وجود دارد، تنها عشق به کارآفرینی می‌تواند افراد را به سمت این مسیر پرچالش هدایت کند"

حمید فرهمند تصویر ایجاد شده از کارآفرینی را اینطور توصیف کرد:"تصویر ایجاد شده در رسانه‌ها مخرب است زیرا کارآفرینی را خوب، و کارمندی را بد جلوه می‌دهند"

در نهایت آقای دادخواه نظر خود را اینگونه بیان کرد:"باید تیم خودمان را با توجه به فرهنگ کشور بومی سازی کنیم و راه حل‌ها برای همه یکسان عمل نمی‌کنند" دادخواه در ادامه به هشتگ مسیر نو اشاره کرد و آن را وسیله‌ای برای بهبود فضای استارتاپی دانست.

پنل دوم با حضور خانم نغمه عقیلی، بنیانگذار استادسلام، و آقایان وحید خسروی بنیانگذار ایده پردازان، حمید فرهمند، علی خادم الرضا،مشاور ارشد کسب و کار، و محمد جلالیان،مدیر کسب و کار مدیا اد، به همراه اجرای آقای کیاداوود اسفندیاری برگزار شد. وحید خسروی در ابتدای پنل گفت:"مردم سختی های مسیر موفقیت را نادیده می‌گیرند و فقط به دوران موفقیت یک کارآفرین نگاه می‌کنند"

پس از آن، علی خادم الرضا نظر خود را نسبت به آینده این‌طور بیان کرد:"در حوزه‌ی کارآفرینی امیدی به نسل‌های بعدی نیست!" آقای خادم‌الرضا معتقد بودند که اولین مشکل کارآفرینان این است که با کلمه‌ "چرا" شروع نمی‌کنند. مشکل دوم این است که فرصت‌های موجود در بازار را نمی‌یابند و براساس علاقه شخصی استارتاپ خود را راه‌اندازی می‌کنند. کارآفرین کسی نیست که همیشه مدت طولانی کار کند؛ بلکه کسی است که راه حل‌های درستی برای مشکلات بازار و جامعه ارائه دهد.

سرکار خانم عقیلی از شروع تا وضعیت حال حاضر استارتاپ خود صحبت کرد و در تایید صحبت‌های آقای وحید خسروی گفت:"نباید فقط موفقیت‌ها و ثروت یک کارآفرین را دید"

 

آقای جلالیان در ادامه نظر جالبی داد:"بد نیست که کسی برای خودش استارتاپ بزند و شکست بخورد و از تجربه‌اش، در مسیر تبدیل شدن به یک کارمند خوب استفاده کند"

حمید فرهمند در نهایت به مسئله مهمی اشاره کرد. او گفت:"پیروزی ارزش است نه شکست! وقتی راهکار برای شکست نخوردن وجود دارد، دلیلی برای ارزش گذاشتن روی شکست وجود نخواهد داشت"

آقای کیاداوود اسفندیاری، مجری پنل حلقه‌های مفقوده کارآفرینی، برای جمع‌بندی و ارائه راه حل برای مشکلات موجود در مسیر کارآفرینی به موارد زیر اشاره کرد:

1. ما نباید از کارآفرین دفاع کنیم بلکه باید از کسب و کار حمایت کنیم و به آن هویت بدهیم.

2. صاحبان کسب و کار باید از حقوق خود دفاع کنند و درباره مشکلاتی که اداره‌های دولتی بر سر راه آن‌ها قرار می‌دهند اعتراض خود را در جهت بهبود عنوان کنند.

3. باید فرهنگ غلط "کار نکنیم و در ازای آن پول بگیریم" با تلاش از بین برود.

4. در خیلی از مسائل افراد ادعا میکنند که توانایی انجام کاری را دارند و عهده‌دار آن کار می‌شوند؛ در مقابل آن، باید هر کاری توسط فرد متخصص همان کار انجام شود.

در پنل "نقش بانوان در فناوری و ارتباطات"، بانوان محبوبه مظاهری، کارشناس ارشد منابع انسانی، شقایق خلیلی، هم‌بنیانگذار آزمایش‌آنلاین و سارا ستوده، مدیر توسعه کسب و کار اسپید، با اجرای خانم مارال اسکندری، دکترای اقتصاد بین‌الملل و سخنران، نظرات و راه حلهای خود رابا یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

خانم شقایق خلیلی معتقد بود که بخاطر شرایط زندگی و وظایف خانم‌ها، کمی وضعیت کارآفرینی برای خانم‌ها سخت تر از آقایان است.

خانم محبوبه مظاهری با تایید حرف خانم خلیلی، گفت:"در کسب و کار، واژه‌ای به نام مرد و زن وجود ندارد؛ بلکه عناوین و پست و شغل‌ها مطرح هستند: "ایشان توسعه‌ی فناوری را ستود و آن را ابزاری ویژه برای اشتغال خانم‌ها دانست. به قول ایشان، اگر خانم‌ها در جامعه و کسب و کار حضور نداشته باشند، در واقع ما با نیمی از استعدادها توانایی‌های جامعه در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنیم.

در نهایت خانم سارا ستوده نیز گفته‌های بانوان قبلی را تایید کرد و معتقد بود که برای پیشرفت و توسعه‌ کسب و کار، باید نقش خانم‌ها جدی‌تر و پر‌رنگ تر از قبل شود.

در پنل‌ بعدی، ابوذر عر‌ب سرخی، عضو هیئت علمی اقتصاد و تجارت الکترونیک، ابوالقاسم صادقی، استاد دانشگاه و مسعود بور بور، کارشناس گردشگری، در ارتباط با رگولاتوری امنیت فضای تبادل اطلاعات به مباحثه و تبادل نظر پرداختند.

در پنل انتهایی نیز، محمد شهرام معین، سرپرست معاونت پژوهشکده فناوری اطلاعات ، خسرو سلجوقی، مشاور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سعیده ممتازی، استاد دانشگاه و سید محمد محمدزاده، فعال حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات، در ارتباط با چالش‌های حوزه خط و زبان فارسی در فضای مجازی، نظرات و انتقادات خود را بیان کردند.

 

در مجموع، اجلاس وب فارسی 1398، محفلی برای تبادل نظر میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بود و کارآفرینان و صاحبان کسب و کار‌، نظرات و اطلاعات خود در زمینه‌ی چالش‌ها و موانع مسیر کارآفرینی و راه حل‌های آن را مطرح کردند.

امید است که با این نشست‌ها و گفت‌وگو ها، وضعیت کسب و کارهای میهن عزیزمان، به طور چشمگیری رو به ترقی و پیشرفت گذارد.

 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات