لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما
انواع باتری موبایل(بخش اول)
9 تیر 99

باتری‌های نیکل کادمیومی (Nickle Cadmium)

باتری‌های نیکل کادمیومی را می توان به عنوان اولین نسل از باتری های قابل حمل دانست و امروزه تولید و استفاده از آنها تقریبا متوقف شده است و نسل های جدید باتری جایگزین آنها شده اند.
از بزرگترین ضعف های این باتری ها می توام به اندازه بزرگ و وزن زیاد آنها اشاره کرد و البته این نسل از باتری ها بسیار داغ می شدند مشکلاتی را در حین مکالمه بوجود می آوردند. و در دراز مدت عملکرد گوشی های همراه را با مشکل مواجه می کردند. 
البته وجود این باتری ها در رشد و تکامل گوشی های موبایل تحول عظیمی ایجاد کردند اما یک ویژگی در آنها وجود داشت که به آن Memory Defects گفته می‌شد، به این صورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت باتری به اندازه بسیار کمی‌ کاهش می‌یافت و توصیه می‌شد که برای بهبود این اشکال قبل از خالی شدن کامل باتری از شارژ مجدد آن خودداری شود.


 باتری‌های نیکل هیدرید فلز ( Nickel Metal Hydride)

باتری‌های نیکل هیدرید فلز(به انگلیسی: Nickel metal hydride battery) (مخفف انگلیسی: NiMH یا Ni MH) گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که شباهت زیادی با باتری‌های نیکل-کادمیمی دارند. در این باتری‌ها الکترود مثبت از جنس نیکل اکسی هیدروکسید (مانند باتری‌های نیکل-کادمیمی) و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن (به جای کادمیم) استفاده شده است. این نوع باتری در قیاس با نوع نیکل- کادمیم، دو تا سه برابر ظرفیت بیشتری دارند. از خصوصیات مثبتی که در آن به چشم میخورد شارژ سریعتر آنها بود. به طوری که پس از یه ساعت شارژ آنها کامل می شد اما مشکلی که وجود داشت این بود که سرعت تخلیه شارژ به همان سرعت زودتر اتفاق می افتاد و طول روز بارها نیاز به شارژ پیدا می کرد.

باتری‌های لیتیوم‌ یونی (Lithium Ion)

باتری لیتیوم یون (به انگلیسی: Lithium ion battery) (مخفف انگلیسی: Li-ion یا LIB) یک خانواده از باتری‌های قابل شارژ است که در آن در زمان تخلیه، یون‌های لیتیم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند.
باتری‌های لیتیوم یون بالاترین چگالی انرژی را فراهم می‌سازند که تقریباً دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتری‌های نیکل کادمیم است. باتری‌های لیتیم یون معمولاً برای تأمین نیروی لازم در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش استفاده از تلفن همراه های هوشمند با سخت افزار های قوی تر نیاز به باتری های لیتیوم یون برای تامین انرژی بیشتر از پیش احساس شد و همین امر باعث شد تا این نوع باتری ها بخش بزرگی از نیاز های مصرف کنندگان رو تامین نماید و امروز اکثر باتری گوشی موبایل ها از ساختار لیتیوم یونی هستند.

در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر باتری ها یعنی باتری نیکل کادمیم و باتری نیکل هیدرید فلز، باتری‌های لیتیم یون وزن و حجم سبک‌تری حدود 3 تا 5 برابر دارند. باتری لیتیوم یون انرژی زیادی تولید می‌کند اما در مقابله با باتری‌های نیکل هیدرید ایمنی آنها پایین است. برای نمونهُ این نوع باتری‌ها زود آتش می‌ گیرند. اما نسل جدید باتری لیتیوم یون با حل (مشکل کاتودی) هر نیاز را برآورده می کنند.
در این نسل از باتری ها خوشبختانه مشکل کاهش ظرفیت باتری پس از هر بار شارژ و دشارژ (Memory Defects) برطرف شده و یک باتری لیتیم یون را می‌ توان در هر زمان بی‌آنکه روی کارایی باتری اثر بگذارد شارژ کرد.