لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

تعمیر و تعویض سی پی یو (cpu) گوشی با کمترین هزینه

تعمیر و تعویض سی پی یو (cpu) گوشی با کمترین هزینه

تعمیر سی پی یو گوشی - تعویض سی پی یو گوشی

 

عملکرد گوشی هوشمند شما تحت‌تاثیر عوامل زیادی از جمله سیستم‌عامل، سازنده و حامل وایرلس آن است. اما یک عنصر ضروری و اغلب نادیده گرفته‌شده وجود دارد که تا حد زیادی مسئول سرعت، کارایی و عمر باتری گوشی هوشمند شما است: یعنی سی پی یو. واحد پردازش مرکزی (CPU) که به‌عنوان پردازنده (processor) نیز شناخته می‌شود، نیروی محرکه هر گوشی هوشمند است و سرعت عملکرد و اجرای برنامه‌های مختلف در یک گوشی هوشمند تا حد بسیار زیادی به قدرت CPU آن بستگی دارد. با این اوصاف می‌توانیم CPU را به‌عنوان مغز متفکر تلفن‌های همراه درنظر بگیریم. بنابراین خراب شدن سی‌پی‌یوی اسمارت‌فون همانند از کار افتادن مغز آن است! در این مقاله به چیستی سی پی یو گوشی، نحوه حل مشکل آن و همچنین نحوه تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر برای تعمیر سی‌پی‌یو گوشی می‌پردازیم.
 

پردازنده گوشی چیست؟


سی پی یو چیست و چه کاربردی در تلفن‌های همراه دارد؟


CPU (واحد پردازش مرکزی)، که با نام دیگر پردازنده شناخته می‌شود، یک مدار الکترونیکی است که می‌تواند برنامه‌های کامپیوتری را اجرا کند. امروزه کوچک‌سازی و استانداردسازی CPU‌ها، حضور آن‌ها را بسیار فراتر از کاربرد محدود در ماشین‌های محاسباتی اختصاصی کرده است و ریزپردازنده‌های مدرن در همه‌چیز، از خودرو گرفته تا تلفن همراه، ظاهر می‌شوند.
حتما تاکنون هنگام خرید یک تلفن همراه شنیده‌اید که فروشنده از تعداد هسته‌های پردازنده‌ی آن گوشی تعریف می‌کند!

 

هسته سی پی یو چیست؟ 


هسته CPU گوشی هوشمند یک واحد پردازش جداگانه است که در واحد پردازش مرکزی (CPU) تلفن همراه یافت می‌شود و مسئولیت دریافت و اجرای دستورالعمل‌هایی که از کاربر به گوشی ارسال می‌شود را بر عهده دارد. به‌عنوان مثال، هنگامی که برنامه موردعلاقه خود را بر روی موبایل راه‌اندازی می‌کنید، دستورالعمل‌ها و وظایف زیادی توسط تلفن شما انجام می‌شود تا برنامه را راه‌اندازی کند و به ورودی شما روی صفحه پاسخ دهد. هسته، مسئول این است که اطمینان حاصل کند که تمام وظایف و دستورالعمل‌ها به‌درستی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. سرعتی که در آن هسته CPU می‌تواند دستورالعمل‌ها را اجرا کند (همچنین به‌عنوان سرعت کلاک نیز شناخته می‌شود) برحسب سیکل در ثانیه اندازه‌گیری شده و برحسب گیگاهرتز بیان می‌شود. هرچه سرعت کلاک بالاتر باشد، هسته سریع‌تر است. بنابراین، یک هسته 2.4 گیگاهرتزی سریع‌تر از یک هسته 1.8 گیگاهرتز است.
 

کاربرد سی پی یو گوشی
معرفی اجزای هسته CPU برای تعمیر سی پی یو گوشی


یک هسته CPU تلفن همراه دارای چندین جزء فرعی است. بیشتر این اجزای فرعی با هم گروه‌بندی می‌شوند و به‌طور جمعی به‌عنوان هسته عمل می‌کنند. در ادامه اجزای فرعی CPU که هسته پردازش را تشکیل می‌دهند را معرفی خواهیم کرد.


واحد منطق حسابی (Arithmetic Logic Unit)


واحد منطق حسابی (ALU)، یک بخش بسیار اساسی از کل واحد پردازش است. همانطور که از نام آن پیداست، این واحد، مسئول تمام عملیات‌های محاسباتی و منطقی هسته است. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از: جمع، تفریق، ضرب و تقسیم.
 ALU همچنین مسئول مقایسه است و می‌تواند اعداد، حروف و کاراکترهای خاص را با هم مقایسه کند. طراحی ALU تعیین می‌کند که CPU چقدر قدرتمند خواهد بود. بااین‌حال، هرچه ALU پیچیده‌تر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه، گرمای بیشتری تولید خواهد کرد. و حتی اگر CPU را سریع‌تر کند، آن را گران‌تر هم می‌کند.


واحد نقطه شناور (Floating Point Unit)


همانطور که در قسمت قبل گفتیم، واحد منطق حسابی مسئول انجام محاسبات ساده و با تمرکز بر روی اعداد صحیح (اعداد بدون اعشار) است. از طرف دیگر، واحد ممیز شناور یا FPU، همان محاسبات را برای محاسبات ممیز شناور (اعداد با اعشار) انجام می‌دهد. به‌دلیل صرفه‌جویی در فضا، قدرت و قیمت، همه هسته‌های پردازنده گوشی‌های هوشمند دارای FPU نیستند، به خصوص آن‌هایی که ارزان قیمت‌تر هستند. اگرچه یک پردازنده می‌تواند بدون FPU کار کند، اما وجود این پردازشگر، راه سریع‌تری را برای مدیریت اعداد غیرصحیح فراهم می‌کند.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .


رجیسترها


register یک نوع بسیار سریع از حافظه محلی است که وظیفه اجرای دستورالعمل‌های برنامه‌ها را برعهده دارد. پردازنده روی هر چیزی که کار می‌کند، دستورات را بلافاصله از رجیسترها دریافت می‌کند. آن‌ها فضاهای ذخیره‌سازی هستند که دستورات را خیلی سریع در اختیار CPU قرار می‌دهند.
در معماری کامپیوتر، یک سلسله مراتب در بخش حافظه وجود دارد که ذخیره‌سازی کامپیوتر را براساس سرعت پاسخگویی در یک هرم سلسله مراتبی قرار می‌دهد. رجیسترها به‌دلیل سرعت بسیار بالا، در بالای این هرم قرار دارند.
رجیستر مکانی بسیار سریع و در دسترس برای پردازنده، برای دسترسی به دستورالعمل‌ها است و سرعت پردازش بالایی را ایجاد می‌کند. آن‌ها معمولاً با تعداد بیت‌هایی که می‌توانند نگه دارند اندازه‌گیری می‌شوند، به‌عنوان مثال، یک رجیستر 32 بیتی.


حافظه پنهان (Cache)


کش، حافظه ذخیره‌سازی سریع موقتی است که در سلسله مراتب حافظه گوشی‌های هوشمند درست در زیر رجیسترهای قرار می‌گیرد. درحالی‌که رجیسترها دستورالعمل‌هایی را که بلافاصله توسط پردازنده مورد نیاز است ذخیره می‌کنند، کش داده‌هایی را ذخیره می‌کند که پردازنده احتمالاً به آن‌ها نیاز دارد اما درحال‌حاضر پردازش نمی‌شوند.
هدف اصلی حافظه نهان کش، بهبود زمان پردازش است. یعنی به جای جستجوی داده‌ها در حافظه اصلی (RAM)، که کاری زمان‌بر است، حافظه پنهان یک میانبر با ذخیره داده‌هایی که ممکن است موردنیاز باشند، فراهم می‌کند.


واحد کنترل


تعمیر سی پی یو گوشی را با بررسی مهم‌ترین قسمت از هسته‌ی یک سی پی یو ادامه می‌دهیم.
واحد کنترل جزئی در هسته پردازنده است که عملیات پردازنده را کنترل کرده و اطلاعات را به ALU، واحدهای حافظه و همچنین دستگاه‌های ورودی و خروجی رله می‌کند. این اطلاعات به تمام واحدهای مربوطه اجازه می‌دهند تا بدانند که چگونه به دستورالعمل‌ها پاسخ دهند.
واحد کنترل پردازنده گوشی هوشمند اطلاعات ورودی را از کاربر دریافت می‌کند و آن را به سیگنال کنترلی تبدیل و به CPU ارسال می‌کند. سپس پردازنده گوشی هوشمند به سخت‌افزار مسئول اجرای آن دستورالعمل می‌گوید که چه کاری انجام دهد. به‌عنوان مثال، هنگامی که صدای تلفن همراه خود را افزایش می‌دهید، واحد کنترل آن دستورالعمل را از شما می‌گیرد و به پردازنده می‌گوید که چه کاری باید انجام شود. سپس پردازنده به سخت‌افزار خروجی مربوطه (بلندگوها) دستور می‌دهد که بلندتر باشند! علاوه‌براین، واحد کنترل به پردازنده می‌گوید که صفحه نمایش باید روشن‌تر شود و گرافیک افزایش صدا را روی صفحه نمایش دهد. سپس پردازنده دستورالعمل‌ها را به سخت‌افزار مربوطه ارسال می‌کند.
 

اجزای سی پی یو گوشی
پردازنده‌های چند هسته‌ای 


در گذشته، گوشی‌های هوشمند دارای یک CPU بودند که تمام دستورالعمل‌های ارسال شده به آن را انجام می‌داد. با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن گوشی‌های هوشمند، یافتن راهی برای افزایش سرعت عملکرد CPU بدون گرم شدن بیش از حد دستگاه ضروری شد. بنابراین، پردازنده‌های چند هسته‌ای متولد شدند.

 


تک سی پی یو در مقابل چند سی پی یو


همانطور که از نام آن پیداست، یک پردازنده چند هسته‌ای، یک CPU است که از بیش از یک هسته‌ پردازشگر ترکیب‌شده، در یک واحد پردازش مرکزی تشکیل شده است. این اساسا یک CPU است که از چندین CPU به نام هسته تشکیل شده است. هر هسته در یک CPU گوشی هوشمند قادر است دستورالعمل‌ها را مستقل از هسته(های) دیگر برای اجرای دستورالعمل‌های ساده مانند ارسال پیامک انجام دهد. اگر انجام یک کار بسیار سخت باشد، مانند بازی‌های موبایلی و ویرایش ویدیو، چندین هسته با هم کار می‌کنند تا کار را سریع و روان انجام دهند.
داشتن چندین پردازنده (هسته) اساساً چیزی است که امکان انجام چند کار را برای یک گوشی هوشمند فراهم می‌کند. همه این هسته‌ها به هم متصل هستند تا بتوانند به‌راحتی و خیلی سریع‌تر ارتباط برقرار کنند. وجود چندین هسته همچنین به خنک نگه‌داشتن CPU کمک می‌کند.
تعداد هسته‌های CPU موبایل به سازنده و مدل تراشه بستگی دارد. وقتی به مشخصات یک گوشی نگاه می‌کنیم، اغلب با نگاه کردن به نام، می‌توان به‌راحتی تشخیص داد که CPU یک گوشی چند هسته دارد:
●    Dual-core: دو هسته‌ای 
●    Quad-core: چهار هستهای
●    Hexa-core: شش هسته‌ای
●    Octa-core: هشت هسته‌ای
البته برخلاف تصور رایج در میان کسانی که اطلاعات کمی در مورد این موضوع دارند، دو برابر کردن تعداد هسته‌های یک CPU لزوماً به این معنی نیست که سرعت گوشی در سناریوهای مشابه دو برابر سریع‌تر خواهد بود. بله، داشتن هسته‌های بیشتر به افزایش سرعت و عملکرد یک گوشی هوشمند کمک می‌کند، اما فقط تا حدی! هرچه تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، قدرت پردازش خام بیشتری دارد. اما به‌غیر از تعداد هسته‌ها، عوامل دیگری نیز در سرعت یک گوشی هوشمند نقش دارند. به‌عنوان مثال، اگر گوشی شما دارای یک CPU دو هسته‌ای با دو هسته 1.8 گیگاهرتز است، به این معنی نیست که CPU گوشی دارای سرعت ترکیبی 2.6 گیگاهرتز خواهد بود. این بدان معناست که هر هسته می‌تواند در هنگام انجام وظایف فردی به‌طور همزمان با فرکانس 1.8 گیگاهرتز کار کند.

علائم خرابی سی پی یو گوشی
 
علائم خرابی سی پی یو گوشی برای تعمیر سی پی یو گوشی


قبل از اینکه به بررسی روش تعمیر CPPU گوشی بپردازیم، باید علائم خرابی مغز موبایل خود را بشناسیم. اگرچه خراب شدن CPU در اسمارت‌فون‌های امروزی نادرتر از سایر خرابی‌های آن است، اما باز هم این احتمال وجود دارد و درصورت مشاهده علائم زیر، بهتر است گوشی خود را برای عیب‌یابی و رفع مشکل سی پی یو گوشی به تعمیرگاه ببرید:
●    روشن شدن گوشی بیشتر از حد معمول زمان می‌برد.
●    سرعت عملکرد اسمارت‌فون تا حد زیادی کاهش یافته است.
●    اسمارت‌فون شما زیاد هنگ می‌کند.
●    کیفیت دوربین بسیار کاهش یافته است.
●    دستگاه ناگهان خاموش می‌شود.
●    برخی برنامه‌های جدیدی که بر روی گوشی خود نصب کرده‌اید یا اصلا اجرا نمی‌شوند و یا با سرعت بسیار پایین کار می‌کنند.
●    جستوجوگر اینترنت خیلی دیر پاسخ می‌دهد.
●    دستگاه بیش از حد معمول داغ می‌شود.
●    عمر باتری گوشی شما به‌طور محسوسی کمتر شده است.
●    عملکرد کلی دستگاه بسیار ضعیف‌تر شده است.
●    اسمارت‌فون شما با وجود داشتن باتری سالم، روشن نمی‌شود.
البته یادتان باشد که بسیاری از اجزای دیگر در سیستم موبایل شما علائم هشدار مشابهی دارند و وجود علائم بالا لزوما به معنای خراب شدن سی پی یوی گوشی نیستند.
 


دلایل خرابی سی پی یو برای تعیین روش تعمیر سی پی یو گوشی


اما دلایلی که باعث می‌شوند ما برای حل مشکل خرابی سی پی یو گوشی به تعمیرگاه مراجعه کنیم چه چیزهایی هستند؟ در ادامه برخی از دلایلی که باعث ضعیف یا خراب شدن سی پی یو گوشی شما می‌شوند را لیست کرده‌ایم:
●    ضربه: اصابت یک ضربه یا اعمال فشار شدید به اسمارت‌فون می‌تواند باعث آسیب فیزیکی به مادربرد و پردازنده‌ی آن شود.
●    آب: اگر نفوذ آب به درون اسمارت‌فون بهحدی زیاد باشد که قطرات آب به قسمت پردازنده‌ مرکزی برسند، باید برای تعمیر سی پی یو گوشی خود اقدام کنید.
●    گرمای بیش از حد: در بیشتر موارد، پردازنده بیش از حد گرم نمی‌شود. اما اگر پردازنده خیلی داغ می‌شود، سخت‌افزاری در CPU تعبیه شده است تا سرعت کلاک آن را کاهش دهد تا سی پی یو خنک بماند. متأسفانه، اگر پردازنده بهدرستی خنک نشود یا گوشی در اتاقی با دمای بسیار بالا باشد، ممکن است cpu آن بهشدت داغ شود. حتی در اینصورت، احتمالاً پردازنده خراب نخواهد شد. در برخی موارد، مادربرد واقعاً خود را «قربانی» می‌کند تا CPU را درصورت داغ شدن بیش از حد یا سایر مشکلات عجیب و غریب نجات دهد!
●    اورکلاک: اورکلاک می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در پردازنده شود. بااین‌حال، اگر آن را به حالت عادی خود برگردانید، مشکلات در بیشتر موارد ناپدید می‌شوند. بسیار مهم است که روش‌های اورکلاک ایمن و مناسب را اجرا کنید تا به CPU آسیبی نرسد یا اجزای آن داغ نشوند.
●    سن: برخی سی پی یوها فقط به‌دلیل افزایش سن خراب می‌شوند. البته به‌طور کلی، لازم نیست نگران از بینرفتن پردازنده خود به‌دلیل سن بالا باشید، زیرا معمولا اگر گوشی شما تا این حد قدیمی شدهباشد، قبل از اینکه پردازنده آن به‌دلیل پیری از کار بیفتد، قسمت‌های دیگر آن خراب خواهند شد و باید یک گوشی جدید تهیه کنید!
●    مشکلات الکتریکی: برخی مشکلات الکتریکی می‌توانند باعث ایجاد مشکل در پردازنده شما (و به‌طور کلی گوشی تلفن همراه شما) شوند. به‌عنوان مثال، اگر از یک شارژر نامناسب استفاده کنید، ممکن است در موارد نادر به cpu گوشی شما آسیب رسیده و شما را مجبور کند تا برای تعمیر سی پی یو گوشی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید.
 


هزینه تعمیر سی پی یو گوشی


تعمیر سی پی یو گوشی یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تعمیراتی است که در رابطه با گوشی‌های هوشمند وجود دارد و کمتر تعمیرکاری قادر به انجام این کار است. در نتیجه معمولا وقتی برای تعمیر cpu به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، معمولا به شما گفته می‌شود که این قطعه قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. اما اگر به یک تعمیرکار بادانش، باتجربه و کاربلد مراجعه کنید، احتمال دارد که بتواند این کار را انجام دهد و در نتیجه هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت. هزینه‌ این کار هم به‌طورکلی به مدل گوشی شما بستگی دارد، زیرا در گوشی‌های مختلف از پردازنده‌های مختلفی استفاده شده است که با توجه به برند و مدلی که دارند، قیمت آن‌ها بسیار متفاوت است.
بااین‌حال نگران نباشید! شما با ثبت مشکل خود در وب‌سایت موبایل آباد می‌توانید به‌طور تضمینی از خدمات تعمیر سی پی یو گوشی بهره‌مند شوید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن اسمارت‌فون شما را ارزیابی و عیب‌یابی کرده و هزینه تعمیرات آن را اعلام می‌کنند.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .

 

آموزش تعمیرات موبایل با موبایل‌آباد

در گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت گوشی موبایل، اگر مشکلی برای آن پیش می‌آمد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند، یک گوشی نو را جایگزین آن کنند. اما امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گوشی موبایل، بازار تعمیر موبایل رونق گرفته است و بسیاری تمایل دارند، موبایل آسیب‌دیده خود را تعمیر کنند. از طرف دیگر در سال‌های اخیر، واردات گوشی موبایل به کشور، رشد چشم‌گیری داشته است. اگر این عوامل را در کنار هم قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که بازار کار تعمیر موبایل، یک بازار بکر است. موبایل آباد علاوه بر تعمیرات تخصصی تلفن همراه در زمینه آموزش تعمیرات موبایل نیز فعالیت می‌کند تا تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصی را به بازار کار ارائه دهد. دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل در مرکز آموزش موبایل‌آباد به شرح زیر است:
•    آموزش تعمیرات تخصصی موبایل
•    آموزش تعمیرات گلس
•    آموزش تعمیرات آیفون
•    آموزش VIP تعمیرات موبایل 
شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، روی متن دوره‌ها کلیک کنید یا با شماره تلفن 02143412  تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

1- مهم‌ترین علائم خرابی  سی پی یو گوشی چیست؟

از مهم‌ترین علائم خرابی پردازنده گوشی به روشن نشدن آن، کاهش کیفیت گوشی و ... اشاره کرد

2- آیا خودم می‌توانم سی پی یو گوشی‌ام را تعمیر کنم؟

تعمیر و تعویض سی پی یو گوشی موبایل کاری به شدت تخصصی است و هر تعمیرکاری قادر به انجام آن نیست؛ لذا توصیه می‌شود برای جلوگیری از به بار آمدن هزینه‌های بیشتر به یک کرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر مراجعه کنید.

3- در انتخاب تعمیرکار یا مرکز تعمیرات موبایل معتبر به چه نکته ای باید توجه داشته باشیم؟

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشد،دارا بودن ضمانت اصالت قطعات توسط خدمات دهنده است.


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات