لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی موبایل

تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی موبایل

آیا می‌دانید گارد گوشی چیست؟ آیا قاب و شاسی گوشی شما شکسته و یا دچار مشکل شده است؟ بنابراین حتما می‌خواهید برای تعمیر و تعویض گارد خود اقدام کنید. اما آیا می‌توان تعمیرات قاب و شاسی را در منزل انجام داد؟ در ادامه توضیحانی کامل پیرامون قاب و شاسی (گارد) ارائه می‌کنیم و سپس به راه‌حل تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی بپردازیم؛ همچنین به نحوه تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر برای حل این مشکل نیز می‌پردازیم.

گارد یا شاسی گوشی چیست؟
قاب و شاسی گوشی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟


ابتدا یادتان باشد، آنچه که در اصطلاح عمومی به‌عنوان قاب (محافظ) گوشی شناخته می‌شود و می‌توان آن را در مدل‌های مختلف در تمامی موبایل فروشی‌ها پیدا کرد، در واقع ضربه‌گیر گوشی یا بامپر است. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم درباره اعضای حفاظتی مربوط به خود گوشی که بدنه‌ی دستگاه را تشکیل می‌دهند، صحبت کنیم.
قاب و شاسی (گارد) که در جنس‌های پلاستیکی، شیشه‌ای، سرامیکی و فلزی (معمولا آلومینیومی) تولید می‌شود، چیزی است که دور و پشت گوشی ما را پوشانده و مادربرد و دیگر قطعات داخلی گوشی در آن قرار می‌گیرند. در بسیاری از گوشی‌ها به قاب گوشی، درب پشت گوشی هم گفته می‌شود. اما اکثر اسمارت‌فون‌های امروزی دارای یک قاب و یک فریم هستند. 
همین الان به اسمارت‌فون خود نگاه کنید. احتمالا یک نوار نازک با ضخامت بین 5 تا 10 میلی‌متر می‌بینید که به دور گوشی در سرتاسر آن کشیده شده است. این قطعه همان فریم گوشی است که قاب و قطعات دیگری مثل تاچ ال‌سی‌دی را به‌هم متصل می‌کند. در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر معمولا این قطعه از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. اما اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت‌تر دارای فریم‌های پلاستیکی هستند که البته ظاهری شبیه فلز را به بیننده القا می‌کنند.
قاب (شاسی) گوشی هم درواقع به دو هدف طراحی می‌شود. اول این‌که سطح بیرونی آن علاوه‌بر داشتن ظاهری زیبا و دلچسب برای کاربران، بتواند تا حدی در برابر ضربه و فشار از اجزای درونی گوشی محافظت کند. دوم اینکه بر روی سطح درونی قاب معمولا زائده‌ها و ناحیه‌هایی برای قرارگیری برخی اجزای درونی گوشی تعبیه شده است. 
بنابراین اگرچه سطح بیرونی قاب گوشی رنگی و زیبا به‌نظر می‌رسد، اما باید بتواند از اجزای درونی دستگاه محافظت کند و سطح درونی قاب هم که در حالت معمول دیده نمی‌شود، وظیفه نگهداری و اتصال برخی قطعات گوشی را برعهده دارد.

تعمیر یا تعویض قاب، شاسی یا گارد گوشی
 
قاب و شاسی گوشی از چه موادی ساخته می‌شود؟


همانطور که در ابتدای مطلب تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی گفتیم، این قطعات معمولا بسته‌به قیمت گوشی از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر عموما پلاستیکی هستند، در حالی‌که پرچمدارها و اسمارت‌فون‌های لوکس معمولا از شیشه یا سرامیک ساخته شده‌اند. همچنین استفاده از بدنه فلزی (که عموما از آلیاژهای آلومینیوم تشکیل شده است) همچنان در بین اسمارت‌فون‌های مختلف محبوب است.


بدنه فلزی


بدنه فلزی عمدتاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است که برای افزایش استحکام با مقدار کمی منیزیم یا سایر مواد فلزی مخلوط می‌شود. آلیاژ منیزیم - آلومینیوم و آلیاژ تیتانیوم - آلومینیوم در حال‌حاضر معمولاً به‌عنوان بدنه تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند. در حال‌حاضر، آلومینیوم همه کاره‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین ماده بدنه گوشی هوشمند است و نسبت به تیتانیوم و منیزیم قابل بازیافت‌تر است.

 


بدنه شیشه‌ای


شیشه‌ای که از آن در ساخت بدنه تلفن همراه استفاده می‌شود نوعی شیشه تقویت‌شده شیمیایی است و ماده اولیه آن، مواد شیشه‌ای سیلیکات سدیم مخصوص است که می‌تواند با تبادل یون‌های سدیم و یون‌های پتاسیم استحکام خود را افزایش دهد. از آنجایی‌که این تبادل یونی به‌طور یکنواخت انجام می‌شود، از روش شیشه سخت‌شده شیمیایی برای تقویت شیشه‌های نازک با تأثیر قابل توجه استفاده می‌شود و به‌ویژه برای شیشه‌های زیر 5 میلی‌متر مناسب است.


بدنه پلاستیکی


رایج‌ترین ماده پلاستیکی در ساخت تلفن‌های همراه امروزه پلی کربنات (PC) است که در برابر اسید و قلیاهای ضعیف و همچنین روغن خنثی مقاوم است. علاوه‌براین، مواد PC دارای مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر اکسیداسیون هستند.
بدنه پلاستیکی دارای مزایای بسیاری از جمله استحکام و قابلیت ارتجاعی بالا، مقاومت ضربه‌ای بالا، شفافیت بالا و قابلیت رنگامیزی گسترده است. علاوه‌بر این، مواد PC بی‌مزه، بی‌بو و بی‌ضرر برای بدن انسان هستند.
با این‌حال، نقص اصلی عملکرد PC این است که پایداری هیدرولیتیک آن به اندازه کافی بالا نیست و درصورت قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش زرد می‌شود. مانند رزین‌های دیگر، PC در برابر برخی از حلال‌های آلی آسیب‌پذیر است.


بدنه سرامیکی


مواد سرامیکی مانند زیرکونیای تثبیت‌شده با ایتریا، درواقع موادی کامپوزیتی هستند و از اکسید ایتریوم (ایتریا) به‌عنوان تثبیت‌کننده در آن‌ها استفاده می‌شود. این ماده عمدتاً چهار وجهی است و بالاترین مقاومت خمشی را در بین تمام مواد زیرکونیایی دارد، مخصوصاً در هنگام پخت.
مواد سرامیکی دارای درخشندگی بالا و شکل‌پذیری خوبی هستند که باعث می‌شود این مواد کمتر در معرض مشکلاتی مانند ترکیدن بدنه قرار گیرند. اما اگرچه شکل پذیری سرامیک‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته است، اما در واقع سرامیک‌ها نیز به‌دلیل سختی بالا به راحتی شکسته می‌شوند. علاوه‌بر این، مواد سرامیکی همچنان محافظت خاصی در برابر سیگنال‌های تلفن همراه دارند که الزامات بیشتری را برای طراحی آنتن توسط سازنده ایجاد می‌کند. با این حال، معمولا محافظت و ایجاد اختلال فلزات در برابر سیگنال بیشتر از سرامیک‌ها است.
 

مواد تشکیل دهنده قاب و شاسی گوشی
دلایل خرابی و نیاز به تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی چیست؟


ضربه، بزرگترین عامل برای خرابی قاب و شاسی گوشی است. معمولا گوشی‌های شیشه‌ای و سرامیکی در اثر ضربه شدید می‌شکنند و گوشی‌های پلاستیکی و فلزی هم دچار خمش می‌شوند که می‌تواند به قطعات درونی گوشی آسیب وارد کند. بنابراین در این‌صورت حتما باید برای تعویض و تعمیر گارد گوشی خود اقدام کنید.
به‌جز ضربه، ایجاد فشار، افتادن گوشی از دستان شما و باقی ماندن طولانی مدت دستگاه در زیر نور مستقیم آفتاب هم می‌تواند شما را وادار کند. همچنین گاهی اوقات برخی افراد به‌دلیل ایجاد خط و خش و از دست‌رفتن زیبایی ظاهری گوشی اقدام به تعویض گارد گوشی خود می‌کنند که این مورد سلیقه‌ای است و قاب خط و خش‌دار مشکلی برای عملکرد دستگاه شما ایجاد نخواهد کرد.
 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .


گوشی‌های پرریسک و کم ریسک برای تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی، کدامند؟


به‌طورکلی به آن دسته از اسمارت‌فون‌هایی که تاچ و ال‌سی‌دی آن‌ها به فریم و قاب متصل است، گوشی‌های پرریسک برای تعمیر و تعویض قاب و شاسی می‌گویند. زیرا در این اسمارت‌فون‌ها، هنگام باز کردن قاب و شاسی احتمال بسیار بالایی برای آسیب رسیدن به ال‌سی‌دی دستگاه وجود دارد. بنابراین تعویض قاب این گوشی‌ها حتما باید به دست تعمیرکاری بسیار خبره و باتجربه انجام شود. جالب است بدانید که انجام این کار می‌تواند حتی تا یک روز کامل وقت تعمیرکار را بگیرد.
اما آن دسته از اسمارت‌فون‌ها و موبایل‌هایی که تاچ و ال‌سی‌دی آن‌ها جدا از فریم است، برای تعویض قاب کم‌خطر هستند. معمولا فرایند تعمیر و تعویض در این نوع اسمارت‌فون‌ها کمتر از 60 دقیقه طول می‌کشد و اگر تعمیرکار شما حرفه‌ای باشد، هیچگونه نگرانی خاصی در مورد انجام این کار وجود نخواهد داشت.
 


فرایند تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی چگونه است؟


فرایند تعمیر و تعویض شاسی موبایل بسته‌به نوع دستگاه شما می‌تواند متفاوت باشد و نمی‌توان یک فرمول کلی را برای همه موبایل‌ها پیشنهاد کرد. مثلا در آیفون‌ها عموما قاب پشت به‌صورت مستقیم باز می‌شود، اما در برخی گوشی‌های اندرویدی برای جداکردن قاب و شاسی باید تاچ ال‌سی‌دی را هم باز کرد.  اما به‌طور کلی، برای باز کردن قاب همه گوشی‌ها ابتدا باید دستگاه را خاموش کنید و سپس سیم کارت‌ها و حافظه جانبی آن را خارج نمایید. سپس قاب پشتی را با یک وسیله نوک تیز مناسب از جای خود به آرامی خارج و اتصالات مختلف آن با قطعات داخلی گوشی را قطع کنید.
 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .


آیا خود فرد می‌تواند اقدام به تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی کند؟


تعویض قاب و شاسی نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد و درحین انجام این کار، حتی امکان شکستن تاچ و ال‌سی‌دی و آسیب زدن به دیگر قطعات درونی دستگاه نیز وجود دارد، پس بهتر است این کار را به تعمیرکار متخصص بسپارید. 
همچنین اگر پس از تعویض قاب، مراحل آب‌بندی گوشی به‌درستی انجام نشود، ممکن است با کوچکترین برخورد آب به موبایل شما، رطوبت به درون دستگاه وارد شده و صدماتی جبران ناپذیر به اجزای درونی آن مثل مادربرد وارد کند.
 


برای تعمیر و تعویض قاب و شاسی (گارد) گوشی خود به کجا مراجعه کنیم؟


مانند هر نوع تعمیرات دیگر، برای هر نوع گوشی موبایلی که فکرش را کنید، موبایل آباد می‌تواند تعمیر و تعویض گارد موبایل شما را به‌صورت کاملا تضمینی برعهده بگیرد.
اگرچه فرایند تعویض قاب چندان پرهزینه و زمان‌بر نیست، اما استفاده از قاب و شاسی غیراورجینال و بی‌کیفیت برای گوشی شما می‌تواند علاوه‌بر اختلال در آنتن‌دهی گوشی، باعث ایجاد مشکلات دیگری هم شود. مثلا ممکن است قطعات داخلی گوشی شما به‌درستی بر سر جای خود ننشینند و در عملکرد دستگاه شما اختلال ایجاد شود. 
همچنین، فرایند تعمیر و تعویض بسیار ظریف است و علاوه‌بر دقت و مهارت، تجربه‌ی بالایی را هم می‌طلبد و اگر تعمیرکار در حین انجام این فرایند اشتباه کوچکی کند، ممکن است به دیگر قطعات گوشی به خصوص تاچ و ال‌سی‌دی آسیب وارد شود.
یک قاب شکسته می‌تواند محلی برای ورود آب به دستگاه شما باشد و همچنین می‌تواند باعث آسیب به باتری گوشی نیز شود. بنابراین اگر قاب و شاسی گوشی شما دچار عیب شده است، درنگ نکنید و با ثبت درخواست خود در وب‌سایت موبایل آباد از خدمات تضمینی متخصصان باتجربه‌ ما در کمترین زمان و با کمترین هزینه ممکن بهره‌مند شوید.

نکات مهم درباره تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن


با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، دست افراد سودجو در حوزه تعمیرات موبایل هوشمند زیاد شده و شما باید حتما برای درخواست خدمات تعمیرات موبایل از مراکز یا تعمیرکاران موبایل به این نکات توجه داشته باشید:
1-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت اصالت قطعات داشته باشد.
2-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت گارانتی بی قید و شرط داشته باشد.
3-خدمات دهنده مبلغ بیش از عرف را به بهانه داشتن مشکلات دیگر در گوشی از شما دریافت نکند.
همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر موبایل خود را در سایت موبایل‌آباد نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل گوشی شما حل شود.

مرکز تخصصی موبایل‌آباد علاوه بر تعمیرات تخصصی تلفن همراه، خدمات آموزش تعمیرات موبایل نیز ارائه می‌دهد؛ از این رو، شما  می‌توانید  جهت دریافت  اطلاعات بیشتر به صفحه مرکز آموزش در منوی سایت مراجعه کرده یا با شماره تلفن 02143412 تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان برای شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل بهره‌مند شوید.

 

 

آموزش تعمیرات موبایل با موبایل‌آباد

در گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت گوشی موبایل، اگر مشکلی برای آن پیش می‌آمد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند، یک گوشی نو را جایگزین آن کنند. اما امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گوشی موبایل، بازار تعمیر موبایل رونق گرفته است و بسیاری تمایل دارند، موبایل آسیب‌دیده خود را تعمیر کنند. از طرف دیگر در سال‌های اخیر، واردات گوشی موبایل به کشور، رشد چشم‌گیری داشته است. اگر این عوامل را در کنار هم قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که بازار کار تعمیر موبایل، یک بازار بکر است. موبایل آباد علاوه بر تعمیرات تخصصی تلفن همراه در زمینه آموزش تعمیرات موبایل نیز فعالیت می‌کند تا تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصی را به بازار کار ارائه دهد. دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل در مرکز آموزش موبایل‌آباد به شرح زیر است:
•    آموزش تعمیرات تخصصی موبایل
•    آموزش تعمیرات گلس
•    آموزش تعمیرات آیفون
•    آموزش VIP تعمیرات موبایل 
شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، روی متن دوره‌ها کلیک کنید یا با شماره تلفن 02143412  تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

1-    هزینه تعمیر یا تعویض قاب و شاسی گوشی چقدر است؟

می‌توان گفت این قطعه به نسبت مدل گوشی، هزینه پایین‌تری نسبت به سایر قطعات دارد.


2-    آیا خودم می‌توانم قاب و شاسی (گارد) گوشی ام را تعویض کنم؟

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از به بار آمدن هزینه‌های بیشتر به یک مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر جهت حل این مشکل مراجعه کنید.


3-    در انتخاب تعمیرکار یا مرکز تعمیرات موبایل معتبر به چه نکته ای باید توجه داشته باشیم؟

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشد،دارا بودن ضمانت اصالت قطعات توسط خدمات دهنده است.
 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات