لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

تعمیر و رفع مشکل از کار افتادن ویبره در گوشی آیفون

تعمیر و رفع مشکل از کار افتادن ویبره در گوشی آیفون

حالت ویبره برای بسیاری از افراد ضروری است. مثلا در بسیاری از مواقع که روشن کردن آهنگ زنگ مناسب نیست (هنگام حضور در یک جلسه، محل کار و یا سر کلاس درس و...)، افراد تلفن را روی حالت لرزش قرار می‌دهند که بدون نویز زیاد آن‌ها را از تماس‌ها یا پیام‌ها مطلع کند و به‌همین‌دلیل مشکل کار نکردن ویبره آیفون بسیار آزاردهنده است و باعث می‌شود تماس‌های مهم از دست بروند. اما نگران نباشید، در ادامه راه‌حل‌های مختلفی را ذکر کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا از شر این مشکل خلاص شوید؛ همچنین در این مقاله به نحوه تشخیص تعمیرکار یا مرکز تعمیرات گوشی آیفون معتبر برای رفع این مشکل اشاره می‌کنیم.

رفع مشکل ویبره آیفون

ویبراتور آیفون چیست؟

ویبراتور یک موتور کوچک است که تقریبا در تمامی موبایل‌ها وجود دارد و باعث لرزش گوشی در هنگام دریافت تماس و پیام می‌شود. با این‌حال شباهت‌ها و تفاوت‌های خاصی بین موتورهای ویبره آیفون (با علامت تجاری "Taptic Engine") در مقابل سایر موتورهای لرزش، در دیگر گوشی‌ها وجود دارد.
پیش از ورود به مبحث تعمیر ویبره آیفون، ابتدا بیایید نگاهی به اولین موتورهای ویبره بیندازیم. اولین موتورهایی که در آیفون استفاده می‌شد، تا 5S، (به جز 4S که از LRA استفاده می‌کرد) موتورهای جرمی گریز از مرکز بودند. این موتورها اساساً دارای یک ماده‌ سنگین در یک طرف خود هستند که این ماده به یک موتور متصل شده است. هنگامی‌که موتور می‌چرخد، مرکز جرم ماده تغییر می‌کند و باعث ایجاد یک حرکت نوسانی می‌شود. این همان چیزی است که شما به‌عنوان ارتعاش احساس می‌کنید.
مزیت این موتورها این است که بسیار کوچک هستند، اما از آنجایی که در آن‌ها یک جرم چرخان وجود دارد، بلافاصله پس از قطع برق متوقف نمی‌شوند، به این معنی که کنترل کمی روی الگوهای ارتعاش آن‌ها وجود دارد. در ادامه تصویر یک موتور جرمی گریز از مرکز را مشاهده می‌کنید.
 ویبراتور آیفون چه کاربردی دارد؟
جانشین موتور جرمی خارج از مرکز، محرک تشدید خطی یا LRA است. متداول‌ترین LRA‌ها انواع دکمه‌ای شکل از آن‌ها هستند که در امتداد محور z نوسان می‌کنند. این موتورها از یک جرم نوسانی و یک سیم‌پیچ صوتی تشکیل شده‌اند که جرم را به اطراف می‌راند. بنابراین عملکرد آن‌ها بسیار شبیه به‌نحوه عملکرد بلندگوها است که در آن‌ها، یک سیم‌پیچ وجود دارد که دیافراگم را بالا و پایین می‌برد.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .

ویبراتور آیفون چگونه کار می‌کند؟

آیفون‌های فعلی از نوعی LRA به نام «Taptic Engine» استفاده می‌کنند، که بسیار بزرگ‌تر و بسیار قدرتمندتر از انواع دیگری از این موتورهاست که در سایر اسمارت‌فون‌ها به‌کار می‌روند. همچنین، Taptic Engine به جای نوسان حول محور z، حول محور x نوسان می‌کند. معمولاً LRAهای معمولی پس از حدود 4 تا 10 نوسان به قدرت کامل می‌رسند و به‌همان اندازه طول می‌کشد تا متوقف شوند. اما برای Taptic Engine فقط 1 نوسان طول می‌کشد تا به قدرت کامل برسد و متوقف شود.
این شتاب بالا به این معنی است که ویبراتور آیفون می‌تواند پالس‌های بسیار دقیقی ایجاد کند. همچنین حس لرزش در هنگام لمس دکمه هوم در آیفون 7 و 8 در واقع توسط موتور Taptic ایجاد می‌شود و همزمان، یک صدای کلیک توسط بلندگوی این اسمارت‌فون‌ها ایجاد می‌شود تا ترکیب ویبره و صدای گوشی بسیار طبیعی به‌نظر برسد. 

 نحوه کارکرد ویبراتور ایفون
 
همانطور که در تصاویر بالا می‌بینید، Taptic Engine حدود 4 تا 5 برابر بزرگتر از LRA معمولی است و همین اندازه‌ بزرگ، یکی از دلایلی است که آیفون‌ها جک هدفون را از خیلی وقت پیش حذف کردند! LRA معمولی یک سیم‌پیچ صدا و یک آهنربا دارد. زمانی که آیفون 6s با موتور Taptic وارد بازار شد، دو سیم‌پیچ صدا داشت. 8 پلاس و ایکس فعلی به‌ترتیب دارای 5 و 3 سیم‌پیچ صدا هستند (X سیم‌پیچ‌های صوتی کمتری دارد، بنابراین ولتاژ بیشتری را به هر سیم‌پیچ وارد می‌کند تا توان خروجی مشابه 8 پلاس را تولید کند).
نزدیکترین چیزی که در اسمارت‌فون‌های اندرویدی نسبت‌به Taptic Engine وجود دارد، LRA به‌کاررفته در گوگل پیکسل است که حول محور x نیز نوسان می‌کند. با این‌حال حتی این موتور هم به اندازه موتورهای Taptic آیفون دقیق نیست.

چرا ویبره آیفون من کار نمی‌کند؟ آیا تعمیر ویبره آیفون امکان‌پذیر است؟

قبل از پرداختن به نحوه تعمیر بد نیست نگاهی به دلایل از کار افتادن ویبره آیفون بیندازیم. در حالت ایده‌آل، مشکل ویبره آیفون می‌تواند به موارد زیر مرتبط باشد:
●    ممکن است ویژگی لرزش را از تنظیمات دستگاه خود خاموش کرده باشید.
●    ممکن است واحد سخت‌افزاری که مسئول لرزش تلفن است دچار مشکل شده باشد. 
●    هرگونه دسترسی به تنظیمات لمسی در تلفن شما نیز می‌تواند این ویژگی را دستکاری کند.
●    این احتمال وجود دارد که دستگاه‌های iOS شما بهطور مناسب و صحیح بوت نشدهباشند.
●    هر برنامه، تنظیمات یا حتی مشکل مربوط به سیستم عامل گوشی شما می‌تواند باعث این مشکل شود.
همچنین، مثلا پس از ارتقا به نسخه اخیر iOS، حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که چرا ویبره آیفون 13 کار نمی‌کند؟ در ادامه چند گزینه برای حل مشکل ویبراتور آیفون بیان می‌کنیم.

نحوه رفع مشکل ویبره گوشی آیفون

روش‌های تعمیر ویبره آیفون

اولین کاری که برای حل مشکل ویبره آیفون باید انجام دهید این است که اگر از هر نوع قاب مغناطیسی برای آیفون خود استفاده کرده‌اید، آن را بردارید. آهنرباها ممکن است موتور لرزش را خراب کنند و یا عملکرد آن را با مشکل روبه‌رو سازند، اما هنگامی‌که قاب مغناطیسی را بردارید، ممکن است ویبراتور گوشی دوباره کار کند. اگر ویبراتور باز هم کار نکرد، در ادامه راه‌حل‌های دیگری را خواهیم گفت که می‌توانید بدون نگرانی، آن‌ها را در آیفون خود امتحان کنید. 

 


آیفون خود را Force Restart کنید

Force Restarting یک دوست قدیمی خوب است که می‌تواند در موقعیت‌هایی مانند حل مشکل ویبراتور مفید باشد. اگر احساس می‌کنید ویبره گوشی شما کار نمی‌کند، می‌توانید دستگاه را راه‌اندازی مجدد کنید. اگر اشکالات نرم‌افزاری مانع از عملکرد موتور لرزش شوند، انجام این کار می‌تواند چنین مشکلاتی را حل کند. بنابراین، این روش را نباید دست‌کم بگیرید. برای ری‌استارت اجباری آیفون خود، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1.    ابتدا ولوم بالا را فشار داده و رها کنید، سپس ولوم پایین را فشار داده و رها کنید. حالا دکمه Side را فشار دهید تا صفحه خاموش شود. ممکن است حدود 35 تا 40 ثانیه طول بکشد تا صفحه نمایش خاموش شود.
2.    پس از خاموش شدن صفحه، باید دکمه Side را فشار دهید تا لوگوی اپل ظاهر شود.
برای تعمیر ویبره آیفون قابلیت دسترسی به لرزش را فعال کنید
ممکن است متوجه نشده‌باشید، اما این احتمال وجود دارد که ویژگی لرزش در دستگاه شما فعال نباشد. اگر این ویژگی فعال نباشد، تمام لرزش‌های روی آهنگ زنگ تماس، هشدارها و … غیرفعال می‌شوند. بنابراین، باید تنظیمات دسترسی را بررسی کنید تا ببینید که این ویژگی غیرفعال است یا خیر؛ و اگر غیرفعال است، باید آن را روشن کنید، و درای‌صورت ویبره‌ دستگاه شما ممکن است به حالت عادی بازگردد. برای این کار:
1.    تنظیمات را باز کنید.
2.    به Accessibility بروید.
3.    روی کلمه Touch ضربه بزنید.
4.    به پایین صفحه بروید و درصورت خاموش بودن گزینه Vibration، آن را فعال کنید.

به روی صفحه ضربه بزنید!

برای حل مشکل از کار افتادن ویبره آیفون به این صورت است که با استفاده از انگشتان خود روی گوشی ضربه بزنید. این روش ممکن است به نظر شما خیلی عجیب و غریب برسد، اما گاهی اوقات مکانیسم ویبره در گوشی قفل می‌شود. برای رفع این مشکل، تنها کافیست چند بار با انگشت خود به آرامی روی گوشی ضربه بزنید. بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که با این روش مشکل ویبره در آیفون آن‌ها حل شده است.

غیرفعال کردن Do Not Disturb (DND)

DND یک ویژگی مفید است، با این‌حال، برخی از عملکردهای موردنظر گوشی شما پس از روشن کردن DND محدود می‌شوند. اگر DND را روشن کرده باشید، تمام صداها و لرزش‌ها را غیرفعال می‌کند. به‌همین‌دلیل است که گوشی شما در اکثر موارد لرزش ندارد. به‌سادگی با غیرفعال کردن DND (اگر DND مانع از حالت ویبره گوشی باشد)، لرزش دستگاه شما به حالت عادی باز می‌گردد. برای این کار:
1.    با کشیدن انگشت از پایین به پایین، Control Center را باز کنید.
2.    روی Do Not Disturb ضربه بزنید تا غیرفعال شود.

روش تعمیر ویبراتور آیفون
 
لرزش را در حالت Silent و Ring فعال کنید

اگر گوشی آیفون شما به‌خصوص در حین زنگ زدن نمی‌لرزد، به این معنی است که حالت Vibrate on Ring/Silent شما غیرفعال است. هنگامی‌که این ویژگی‌ها را فعال کنید، آیفون شما هنگام دریافت تماس می‌لرزد. می‌توانید با رفتن به Sounds and Haptics یا دنبال کردن مراحل زیر آن را بررسی کنید.
1.    تنظیمات را باز کنید.
2.    به Sounds and Haptics بروید.
3.    اطمینان حاصل کنید که لرزش در Ring و لرزش در Silent روشن باشند.
اصلاح الگوهای ویبره برای تعمیر ویبره آیفون
ممکن است دستگاه شما بلرزد، اما نتوانید آن را احساس کنید. اگر الگوی ارتعاش پیش‌فرض شما کم باشد یا الگوی ارتعاش را روی صفر تنظیم کرده باشید، این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین برای رفع مشکل می‌توانید الگوی ارتعاش را تغییر دهید و یک الگوی جدید که واقعاً می‌توانید آن را احساس کنید را تنظیم نمایید. برای این کار:
1.    تنظیمات را باز کنید.
2.    به Sounds and Haptics بروید.
3.    روی Ringtone ضربه بزنید.
4.    Vibrations را لمس کنید.
5.    هر الگوی ارتعاشی که می‌خواهید را انتخاب کنید.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .


قطع ارتباط با اپل واچ

اگر صفحه آیفون شما قفل بوده و همزمان به اپل واچ متصل است، ممکن است ویبره نداشته‌باشد، چون همه زنگ‌ها و هشدارهای شما در اپل واچ منعکس می‌شوند. بنابراین، باید ارتباط گوشی با اپل واچ را قطع کنید تا بتوانید لرزش‌های آیفون خود را دریافت کنید. این حالت از رفع مشکل ویبره آیفون هم به‌صورت زیر انجام می‌شود:
1.    اپل واچ را در آیفون خود باز کنید.
2.    روی All Watches کلیک کنید.
3.    روی دکمه (i) در کنار ساعتی که در حالحاضر به آیفون‌تان متصل است ضربه بزنید.
4.    گزینه Unpair Apple Watch را انتخاب کنید.
5.    دوباره روی Unpair کلیک کنید.
6.    Apple ID و رمز عبور خود را وارد کنید و برای تایید Unpair را بزنید.
 روش نرم افزاری تعمیر ویبراتور ایفون

بازنشانی (ریست) همه تنظیمات

اگرچه موتور ویبره یک جزء سخت‌افزاری است، اما همچنان برای عملکرد صحیح به پشتیبانی نرم‌افزاری نیاز دارد. ممکن است آیفون شما از یک باگ نرم‌افزاری رنج ببرد و به‌همین‌دلیل موتور ویبره برای کار کردن مشکل داشته‌باشد. اگر هریک از تنظیمات دستگاه شما مانع از عملکرد موتور لرزش شود، می‌توانید همه تنظیمات را بازنشانی کنید. وقتی همه تنظیمات را بازنشانی می‌کنید، فقط تنظیمات شبکه (Network)، سفارشی‌شده (customized) و سایر تنظیمات به پیش‌فرض کارخانه بازیابی می‌شوند و با این کار، هیچ‌یک از فایل‌ها و داده‌های شخصی شما پاک نمی‌شوند.
بنابراین، این کار در مقایسه با پاک کردن تمام محتوا و تنظیمات، ایمن‌تر و آسان‌تر است. برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید:
1.    تنظیمات را باز کنید.
2.    به General بروید.
3.    به پایین اسکرول کنید و بر روی Transfer or Reset iPhone کلیک کنید.
4.    روی Reset ضربه بزنید.
5.    روی Reset All Settings ضربه بزنید.
6.    رمز عبور آیفون را وارد کنید.
7.    سپس برای تایید، باید روی Reset All Settings ضربه بزنید.

 

آیفون خود را به‌روزرسانی کنید

اگر آیفون شما روی نسخه قدیمی‌تر iOS اجرا می‌شود و یا دارای نوعی باگ است، ممکن است ویبراتور آن از کار بیفتد. برای رفع این مشکل، می‌توانید دستگاه را به آخرین نسخه آپدیت کنید. به‌روزرسانی اکثر مشکلات نرم‌افزاری را برطرف می‌کند، که می‌تواند به حل مشکلات ویبره نیز کمک کند. بنابراین، گوشی خود را به روش زیر آپدیت کنید و ببینید که مشکل ویبره آیفون شما حل شده یا خیر.
1.    تنظیمات را باز کنید.
2.    به General بروید.
3.    بر روی Software Update کلیک کنید.
4.    دانلود و نصب را انتخاب کنید.
5.    رمز عبور را برای تایید وارد کنید و سپس، دانلود آپدیت جدید شروع می‌شود.

هزینه تعمیر ویبره گوشی اپل و ویبراتور آیفون

ویبراتور یکی از قطعات مهم در گوشی‌های هوشمند است و بسیاری از کاربران این دستگاه‌ها برای اطمینان از وجود تماس‌ها، پیام‌ها و هشدارهای مختلف، از آن استفاده می‌کنند. اگرچه قطعه کوچکی است، ولی عدم عملکرد آن ممکن است به گوشی شما آسیب برساند و باعث تحلیل ناگهانی یکی از امکانات مهم آن شود. در صورتی که ویبراتور گوشی شما از کار افتاده است، می‌توانید با توجه به اینکه قیمت آن نسبتاً کمتر است، از خدمات موبایل آباد  برای تعمیر آن استفاده کنید. با استفاده از این خدمات، می‌توانید به سهولت و بدون نیاز به مراجعه حضوری، ویبراتور گوشی خود را تعمیر کنید و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت کنید. 

نکات مهم درباره تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، دست افراد سودجو در حوزه تعمیرات موبایل هوشمند زیاد شده و شما باید حتما برای درخواست خدمات تعمیرات موبایل از مراکز یا تعمیرکاران موبایل به این نکات توجه داشته باشید:
1-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت اصالت قطعات داشته باشد.
2-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت گارانتی بی قید و شرط داشته باشد.
3-خدمات دهنده مبلغ بیش از عرف را به بهانه داشتن مشکلات دیگر در گوشی از شما دریافت نکند.
همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر موبایل خود را در سایت موبایل‌آباد نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل گوشی شما حل شود.

 

مراجعه به تعمیرکار برای حل مشکل ویبره ایفون
 

برای تعمیر ویبره آیفون با پشتیبانی اپل تماس بگیرید و یا گوشی خود را به تعمیرگاه ببرید

این گزینه‌ احتمالا آخرین گزینه‌ی پیش روی شما است! تا این‌جا تمامی روش‌هایی که برای رفع مشکلات نرم‌افزاری از کار افتادن ویبره آیفون وجود دارند را خدمت شما بیان کردیم. اما گاهی اوقات ممکن است مشکل ویبره شما پیچیده‌تر از مواردی که گفتیم باشد و درواقع، احتمالاً موتور Taptic  گوشی شما از نظر فیزیکی آسیب دیده است. اگر این‌طور بود، تعویض این موتور برای کاربران عادی تقریبا غیرممکن است. بنابراین، شما باید به یک مرکز رسمی تعمیرات گوشی‌های اپل بروید و اجازه دهید تا گوشی شما را را تعمیر کنند. آن‌ها تلفن‌تان را عیب‌یابی کرده و بهترین راه‌حل را برای رفع مشکل ویبراتور آیفون امتحان می‌کنند. 
موبایل آباد با تضمین کیفیت و ضمانت اصل بودن قطعات یدکی مورد استفاده، می‌تواند تعمیر ویبره آیفون شما را با حداقل هزینه و در کمترین زمان ممکن به‌عهده بگیرد. فقط کافی است تا مشکل خود را در صفحه اول وب‌سایت موبایل آباد ثبت کنید و باقی کار را برای تعمیر گوشی ارزشمندتان به ما بسپارید!

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .

 

سوالات متداول

 

1-    آیا خودم می‌توانم مشکل ویبره گوشی آیفون را حل کنم؟


حل مشکل کار نکردن ویبره گوشی آیفون، روش‌های مختلفی دارد. این روش‌ها شامل دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. چنانچه مشکل ویبره گوشی آیفون شما نرم‌افزاری باشد، با روش‌های ارائه شده در مقاله می‌توانید مشکل را حل کنید؛ در غیر این صورت شما نیازمندید تا برای رفع این مشکل، به یک مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر مراجعه کنید.


2-    دلیل بروز مشکل در ویبراتور آیفون چیست؟


ممکن است ویژگی لرزش را از تنظیمات دستگاه خود خاموش کرده باشید.
ممکن است واحد سخت‌افزاری که مسئول لرزش تلفن است دچار مشکل شده باشد. 
هرگونه دسترسی به تنظیمات لمسی در تلفن شما نیز می‌تواند این ویژگی را دستکاری کند.
این احتمال وجود دارد که دستگاه‌های iOS شما بهطور مناسب و صحیح بوت نشدهباشند.
هر برنامه، تنظیمات یا حتی مشکل مربوط به سیستم عامل گوشی شما می‌تواند باعث این مشکل شود.


3-    در انتخاب تعمیرکار یا مرکز تعمیرات موبایل معتبر به چه نکته ای باید توجه داشته باشیم؟


مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشد،دارا بودن ضمانت اصالت قطعات توسط خدمات دهنده است.
 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات