لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

جی کم (GCam) دستاورد عظیم گوگل در زمینه عکاسی مناسب برای اندروید

جی کم (GCam) دستاورد عظیم گوگل در زمینه عکاسی مناسب برای اندروید

جی کم (GCam) یکی از دستاوردهای عظیم گوگل در زمینه‌ی عکاسی، یعنی +HDR را در خود جای داده است. اما چگونه از جی کم در گوشی اندرویدی خود بهره‌مند شویم؟

این مسئله که کیفیت عکس موبایل شما بالا، متوسط یا پایین باشد طبیعتا بستگی زیادی به مشخصات دوربین گوشی هوشمند از جمله، کیفیت لنز، اندازه‌ی حسگر تصویر، لرزشگیر تصویر، گشودگی دریچه‌ی دیافراگم، مگاپیکسل و... غیره دارد؛ اما جدا از این شاخصه‌های سخت‌افزاری یک مسئله‌ی مهم که معمولا شرکت‌ها یا از آن غافل می‌شوند یا عملکرد رضایت‌بخشی در آن ندارند، مرحله‌ی پس از عکس گرفتن یعنی پردازش نرم‌افزاری عکس است.

جی کم (gcam) - اخبار موبایل آباد

مشخصات جی کم

یک پردازش قدرتمند می‌تواند عکسی ضعیف را به کیفیتی متوسط ارتقا دهد و عکسی باکیفیت را به عالی تبدیل کند. نرم‌افزار دوربین در موارد بسیاری مانند کاهش نویز و ثبت جزئیات در نور کم می‌تواند تا حد زیادی به سخت‌افزار کمک کند تا خروجی کار عکسی قابل‌قبول باشد. به‌طور مشخص، در گوشی‌های هوشمند به‌دلیل کمبود فضا و ناتوانی تولیدکننده در افزایش اندازه‌ی سنسور، رقابت اصلی در بهبود پردازش عکس است. سال‌ها پیش، گوگل، غول دنیای فناوری با درک این مسئله گام در مسیری گذاشت که به ابداع روشی ختم شد که ابتدا در عینک واقعیت مجازی خود، گوگل گلس و سپس در گوشی خود، گوگل پیکسل از آن بهره برد. در این مقاله ضمن معرفی فناوری پردازش تصویر ابداعی گوگل، به نحوه‌ی بهره‌مندی از آن در گوشی‌های اندرویدی می‌پردازیم.

 

تازه های اخبار موبایل آباد؛ شاید این خبر مورد توجه شما قرار بگیرد: گوشی آیفون و آیپدهای اپل توسط شرکت اپل مجهز به فیس آیدی خواهد شد

 

GCam چیست؟

جی کم  محصول شرکت گوگل X است. این شرکت، مرکز نیمه محرمانه‌ی تحقیق و توسعه‌ی گوگل برای انجام پروژه‌های درازمدت است. برخی مواقع تیم X در جریان حل یک مشکل به فناوری خاصی دست پیدا می‌کنند که کاربردهای فراتری از آنچه که مد نظر آن‌ها بوده است پیدا می‌کند. GCam یکی از همین موارد است. پروژه‌ی عکاسی رایانشی که امروزه در دوربین گوشی‌های هوشمند پیکسل خودنمایی می‌کند، در واقع حاصل تلاش تیم گوگل اکس برای حل مشکل کمبود جا در گوگل گلس به حساب می‌آید.

در سال 2011، سباستین تران، رئیس وقت شرکت X، در پی یافتن دوربینی برای گوگل گلس بود که با استفاده از آن کاربر بتواند از نگاه اول‌شخص به راحتی عکاسی کرده و تجربه‌ی کاربری خود را به اشتراک بگذارد. تمامی کاربران، از یک کودک گرفته تا یک پزشک جراح، می‌توانستند از این قابلیت بهره ببرند؛ اما کیفیت تصاویر این دوربین باید دست‌کم با دوربین‌های موبایلی برابری می‌کرد.

تیم گلس طراحی‌های مختلفی را برای دوربین مورد بحث ارائه کرد؛ اما هرکدام به دلیل کوچک بودن اندازه‌ی سنسور و عملکرد ضعیف در نور کم رد شدند.

جی کم (gcam) - اخبار موبایل آباد

گوگل‌گلس

از آنجایی که گوگل گلس باید سبک و قابل‌پوشیدن می‌بود، ساخت دوربین بزرگتر برای حل چالش‌های ذکرشده امکان‌پذیر نبود. بنابراین، تیم ایکس به فکر حل نرم‌افزاری مشکل افتاد. از این رو مجموعه‌ای از تکنیک‌های پردازشی تحت عنوان عکاسی رایانشی جهت بهبود کیفیت تصویر خروجی در دستورکار قرار گرفت.

هدایت این پروژه را مارک لووی که در آن زمان عضو هیئت علمی دانشگاه استنفورد در رشته‌ی علوم رایانه‌ای بود برعهده گرفت. بنابراین، تیم GCam در سال 2011 با هدف ارتقاء کیفیت عکس دستگاه‌های همراه با استفاده از روش‌های عکاسی رایانشی شکل گرفت. این تیم در راستای پیدا کردن راه‌حلی برای گلس روشی به نام image fusion یا ادغام تصویر را ابداع کرد. در این روش تعدادی عکس به‌صورت پیاپی گرفته می‌شود و از ادغام یا تلفیق این عکس‌ها، تصویر نهایی باکیفیت حاصل می‌شود. این تکنیک در محیط‌های تاریک باعث بهبود جزئیات شده و در محیط‌های روشن، افزایش وضوح تصویر را به همراه می‌آورد؛ این یعنی تصاویر روشن‌تر و شفاف‌تر بدون استفاده از سنسور بزرگتر.

 

تازه های اخبار موبایل آباد؛ شاید این خبر مورد توجه شما قرار بگیرد: اتومبیل شما با سیستم اپل و گوشی آیفون هوشمند می شود

 

ادغام تصویر یا ایمج فیوژن در سال 2013 به همراه گلس رونمایی شد و بلافاصله مشخص شد که قابلیت به‌کارگیری در محصولاتی فراتر از گلس را نیز دارد.

از آنجایی که کاربران برای ثبت و به اشتراک‌گذاری لحظات خاطره‌انگیز خود روز به روز بیشتر به گوشی‌های هوشمند تکیه می‌کردند، نیاز به ارتقاء کیفیت عکس دوربین این گوشی‌ها مخصوصا در شرایط نوری ضعیف به‌شدت احساس می‌شد. به همین جهت، GCam نسخه‌ی جدیدی از ایمج فیوژن را با نام +HDR تهیه کرد و آن را در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های اندرویدی گوگل در آن زمان یعنی نکسوس 5 و سال بعد نکسوس 6 به‌کار بست.

در سال‌های اخیر فناوری +HDR به حالت پیش‌فرض در گوشی‌های گوگل پیکسل قرار گرفت و توانست تحسین Dxomark، شرکت مشهور کیفیت سنجی دوربین‌ها را برانگیزد. مارک، رئیس تیم GCam می‌گوید: «این پروژه حدود پنج سال طول کشید تا به بلوغ کافی برسد و از این بابت از شرکت X که به ما این استقلال را داد که بتوانیم به افق‌های دوردست خود دست پیدا کنیم ممنون هستیم.»

جی کم (gcam) - اخبار موبایل آباد

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

تا اینجا با تاریخچه‌ی GCam و سازوکار آن آشنا شدیم. در ادامه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایجی کم یا همان دوربین گوشی‌های پیکسل می‌پردازیم تا مشخص شود آیا نتیجه‌ی پنج سال تلاش مهندسان گوگل ارزش دستکاری سیستمی گوشی و نصب کردن آن را دارد یا خیر.

برای این منظور، ابتدا باید به گوشه‌ای از ویژگی‌های اندروید که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است نور بیاندازیم و آن را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. قابلیتی که به آن خواهیم پرداخت Camera2 api نام دارد. این api باعث می‌شود دوربین گوشی‌های هوشمند بیش از پیش قدرت یافته و توانایی‌هایی از قبیل عکاسی با فرمت RAW پیدا کنند. موضوع این مقاله می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به عکاسی موبایل بسیار جذاب باشد؛ چرا که امکان اعمال تنظیمات دستی فراوانی را با خود به همراه می‌آورد.

برای اطلاعات بیشتر و کاملتر درباره جی کم به منبع خبری زیر مراجعه نمایید. منبع خبر جی کم (GCam)


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات