لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

حل مشکل کند شدن گوشی با جدیدترین راه‌حل‌ها

حل مشکل کند شدن گوشی با جدیدترین راه‌حل‌ها

مشکل کند شدن گوشی‌های موبایل معمولاً جزو پرتکرارترین گزارش‌هایی است که کاربران در سایت‌های تعمیرات موبایل ثبت می‌کنند. در اکثر اوقات، گوشی‌های میان‌رده به‌دلیل وجود سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ضعیف‌تر به این مشکل اساسی و آزاردهنده دچار می‌شوند. دلایل مختلفی از جمله عدم به‌روزرسانی‌ها مداوم، نصب بازی‌های سنگین و برنامه‌های شخص ثالث  (third-party apps) باعث کند شدن گوشی‌های موبایل می‌شوند. در این مقاله از مجموعه تخصصی موبایل آباد به بررسی راه‌کارهای حل مشکل کند شدن گوشی موبایل‌های آیفون (iPhone)، سامسونگ (Samsung Galaxy) و شیائومی (Xiaomi) می‌پردازیم. شما می‌توانید این مشکل رایج را با استفاده از راه‌حل‌های پیشگیرانه برطرف کنید و از دنیای بی‌حدومرز گوشی‌های هوشمند لذت ببرید.

 

آپدیت کردن سیستم نرم‌افزاری راهی برای رفع کندی گوشی

این طبیعی است که گوشی‌های موبایل قدیمی با سیستم‌عامل‌های تاریخ‌گذشته، کمی کند شوند. البته، عدم به‌روزرسانی به‌موقع و قدیمی بودن دستگاه گوشی موبایل تنها دلیل بروز این مشکل نیست و دلایلی همچون عدم فضای کافی برای ذخیره‌سازی، مشکلات مربوط به سیستم‌عامل و … هم در بروز این اتفاق نقش اساسی دارند.

 

6 دلیل اصلی کند شدن گوشی‌های موبایل هوشمند

رفع مشکل کند شدن گوشی

کند شدن گوشی‌های موبایل هیچ ربطی به مدل و برند شرکت سازنده آن‌ها ندارد. اگر اخیراً متوجه کند شدن گوشی موبایلتان شده‌اید، چند مشکل اساسی وجود دارند که باید آن‌ها را بشناسید و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید. این 6 مشکل عبارتند از:

  • عدم کافی بودن فضای ذخیره‌سازی در حافظه داخلی دستگاه

  • تعداد زیاد برنامه‌ها و بازی‌های نصب‌شده در گوشی موبایل

  • مشکلات مربوط به باتری گوشی

  • سیستم‌عامل قدیمی دستگاه موبایل و عدم به‌روزرسانی آن

  • اتصال به اینترنت ضعیف یا شبکه وای‌فای با سرعت پایین

  • داغ شدن بیش‌ازاندازه گوشی موبایل

البته ناگفته نماند، برای هرکدام از مشکلاتی که ذکر شدند، راه‌کارهای کاربردی و مفیدی هم وجود دارند. برای مثال، مشکل داغ شدن غیرطبیعی گوشی‌های موبایل، از جمله دلایل کند شدن دستگاه است.

 

بررسی دلایل کند شدن گوشی‌های آیفون

حل مشکل کند شدن گوشی‌های آیفون

 

حل مشکل کند شدن گوشی آیفون باید پس از عیب‌یابی و بررسی مشکلات احتمالی انجام شود. در رابطه با گوشی‌های موبایل آیفون، چند دلیل اصلی برای کند شدن سیستم نرم‌افزاری آن وجود دارند که عبارتند از:

  • خالی نکردن فضای حافظه داخلی از فایل‌های بلااستفاده

  • عدم توجه به هشدارهای مربوط به آپدیت کردن سیستم‌عامل iOS

  • ری‌استارت نکردن دستگاه و روشن بودن آن برای مدت‌زمان طولانی

  • بررسی آسیب‌های سخت‌افزاری احتمالی

 

4 راه‌کار کاربردی برای حل مشکل کند شدن گوشی آیفون

اگر گمان می‌کنید که گوشی موبایل آیفون شما کندتر از حد معمول کار می‌کند، 4 راه‌کار ساده برای رفع آن وجود دارند که عبارتند از:

  • بستن برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که در حال اجرا هستند: اگر تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های گوشی به‌صورت هم‌زمان باز هستند، احتمال کند شدن سیستم نرم‌افزاری آیفون وجوو دارد. برای رفع این مشکل در آیفون 8، نسخه‌های قبل‌ازآن و همچنین آیفون SE، روی دکمه Home، دو بار ضربه بزنید. سپس برای بستن یک یا چند برنامه، انگشت خود را روی آن اپلیکیشن نگه‌دارید و آن را به سمت بالا بکشید. برای آن‌دسته از گوشی‌های آیفون که دکمه Home ندارند، باید انگشت خود روی صفحه‌نمایش، از پایین به بالا بکشید و بدون این‌که انگشت‌تان را بلند کنید، کمی صبر کنید. حالا روی اپلیکیشنی که می‌خواهید بسته شود، ضربه بزنید و آن را نگه‌دارید. حالا روی علامت منفی (-) ضربه بزنید تا برنامه بسته شود.

  • ری‌استارت کردن موبایل آیفون: راه‌اندازی مجدد یا ری‌استارت کردن گوشی بهترین راه‌کار برای رفع بسیاری از باگ‌های نرم‌افزاری است. این کار باعث می‌شود تا برنامه‌های بلااستفاده‌ای که در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا هستند، بسته شوند. برای ری‌استارت کردن گوشی آیفون، دکمه Home را نگه‌دارید و نوار Slide Power Off را به سمت چپ بکشید و صبر کنید تا گوشی خاموش شود. در گوشی‌های آیفونی که دکمه Home مدارند، ری‌استارت کردن با نگه داشتن دکمه‌های تنظیم صدا (Volume Button) و دکمه کناری انجام می‌شود.

  • بررسی فضای ذخیره‌سازی حافظه داخلی: عدم وجود فضای کافی برای ذخیره‌سازی حافظه داخلی گوشی هوشمند، باعث می‌شود تا ساده‌ترین کارها هم در دستگاه انجام نشوند. گاهی، کلید حل مشکل کند شدن گوشی آیفون، در خالی کردن حافظه داخلی است. برای این کار وارد بخش Setting شوید و گزینه General را انتخاب کنید. سپس وارد بخش iPhone Storage شوید و فضای ذخیره‌سازی را بررسی کنید.

  • بررسی آسیب‌های فیزیکی و سخت‌افزاری گوشی آیفون: اگر آیفون شما دچار آسیب‌های فیزیکی  جدی و جبران‌ناپذیر (مثل نفود آب به داخل دستگاه) شده، احتمال کند شدن آن وجود دارد. برای تشخیص و عیب‌یابی مشکلات سخت‌افزاری گوشی‌های آیفون، آن را به یک مجموعه تخصصی تعمیر موبایل مثل موبایل آباد نشان دهید.

 

4 راه‌کار اساسی برای حل مشکل کند شدن گوشی موبایل‌های سامسونگ

حل مشکل کند شدن گوشی‌های سامسونگ

برند سامسونگ، یکی از شرکت‌های فعال و پیشتاز در بازار موبایل جهان است که گوشی‌های میان‌رده بسیاری را عرضه می‌کند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کابران گوشی‌های سامسونگ با مشکل کندی سیستم نرم‌افزاری دستگاه روبه‌رو شوند. در ادامه به 4 راه‌حل برای افزایش سرعت سیستم گوشی‌های سامسونگ اشاره می‌کنیم که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

راه‌کار اول: پاک کردن حافظه پنهان یا cache

اگر اپلیکیشنی نصب کرده‌اید که به‌کُندی اجرا می‌شود یا سرعت کلی گوشی موبایلتان خیلی پایین است، احتمالاً پاک کردن حافظه پنهان دستگاه می‌تواند راه‌کار مفیدی برایتان باشد. در گوشی‌های گلکسی سامسونگ، این دستورات را به کار ببرید تا وضعیت حافظه پنهان گوشی را بررسی کنید:

  • وارد بخش Setting شوید و گزینه Apps را انتخاب کنید.

  • گزینه مربوط به منویی که در بخش Apps ظاهر می‌شود را انتخاب کنید.

  •  از بخش sort، گزینه Size را انتخاب کنید و روی عنوان OK ضربه بزنید.

  • حالا برنامه‌های شما طبق حجمی یا سایزی که دارند، مرتب خواهند شد تا برنامه‌هایی که بیشترین فضا را اشغال می‌کنند، فهرست‌بندی شوند.

  • روی اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌هایی که بیشترین فضا را اشغال کرده‌اند، ضربه بزنید و سپس از بخش Storage، عنوان Clear cache را انتخاب کنید.

 

راه‌کار دوم: خالی کردن فضای ذخیره‌سازی در حافظه داخلی

اگر اپلیکیشن‌های زیادی را نصب کرده‌اید یا فایل‌های بلااستفاده بسیاری در حافظه داخلی دارید، احتمال کند شدن گوشی سامسونگ وجود دارد. برای این‌که وضعیت اپلیکیشن‌های در حال اجرا را بررسی کنید، وارد بخش Setting شوید و گزینه storage را انتخاب کنید. حالا وارد بخش Battery and device care شوید و گزینه Storage را مجدداً انتخاب کنید. با بررسی وضعیت فضای ذخیره‌سازی گوشی سامسونگ، می‌توانید برنامه‌ها یا فایل‌های اضافه را حذف کنید تا فضای بیشتری برای افزایش سرعت سیستم دستگاه وجود داشته باشد.

 

راه‌کار سوم: تصویر پس‌زمینه زنده یا Live Wallpaper را غیرفعال کنید

قابلیت تصویر پس‌زمینه زنده یا Live Wallpaper قطعاً جذاب است اما همین مسئله می‌تواند باعث کندی سیستم شود. اگر در حین اجرای یک اپلیکیشن، دچار مشکل سرعت می‌شوید یا وقتی که می‌خواهید به صفحه اصلی برگرید، سرعت‌تان پایین است، این قابلیت را غیرفعال کنید. ممکن است که قابلیت تصویر پس‌زمینه زنده، لزوماً دلیل سرعت پایین گوشی نباشد، اما امتحان کردن آن ضرر ندارد. 

اگر به تصاویر پس‌زمینه زنده عادت کرده‌اید و این مسئله باعث می‌شود تا در انجام کارهایتان، شوق بیشتری داشته‌باشید، از اپلیکیشن‌های دیگر برای اجرای آن استفاده کنید. برای مثال، شما می‌توانید از مجموعه تصاویر پس‌زمینه‌ای که در اپلیکیشن رایگان Unsplash وجود دارند، بهره‌مند شوید. تصاویر پس‌زمینه این اپلیکیشن از نوع Live Wallpaper هستند و کیفیت HD دارند.

 

راه‌کار چهارم: سیستم نرم‌افزاری گوشی سامسونگ را آپدیت کنید

به‌روزرسانی به‌موقع گوشی‌های هوشمند، یکی از راه‌کارهای حل مشکل کند شدن گوشی و رفع باگ‌های نرم‌افزاری است. اگر سامسونگ گلکسی دارید، وارد بخش Setting و سپس Software update شوید. حالا روی گزینه Check for software updates بزنید تا آپدیت شروع شود.

 

بررسی علل کند شدن گوشی شیائومی + 3 راه‌کار برای افزایش سرعت آن

حل مشکل کند شدن گوشی‌های شیائومی

تعداد گوشی‌های هوشمند میان‌رده شیائومی بسیار بیشتر از مدل‌های پرچم‌دار موجود در بازار هستند. همین مسئله باعث شده است تا تجربه سرعت پایین گوشی‌های شیائومی به یک اپیدمی در بین کاربران تبدیل شود. با تمامی این اوصاف، اگر گوشی میان‌رده یا پایین‌رده شیائومی دارید و سرعت پایین آن، شما را کلافه کرده، نگران نباشید، چون راه‌کارهای ساده‌ای وجود دارند که این مشکل را برای همیشه برطرف می‌کنند. 

شما می‌توانید با درنظر داشتن این 5 راه‌کار اساسی، سرعت رابط کاربری سیستم‌عامل MIUI را در گوشی‌های شیائومی افزایش دهید و از فناوری محصولات هوشمند لذت ببرید.

 

راه‌کار شماره 1: حافظه اکستنشن (Extension memory) را فعال کنید

برند چینی شیائومی (Xiaomi) ، قابلیتی را در گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرده است که در اکثر اوقات به کمک کاربران می‌آید. این ویژگی، قابلیت افزایش رم یا همان Extension memory نام دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا حافظه داخلی دستگاه از فضای ذخیره‌سازی SWAP استفاده کند و میزان استفاده از حجم RAM را کاهش دهد.

اگر این قابلیت را فعال کنید، سرعت سیستم‌عامل MIUI افزایش پیدا می‌کند. البته فراموش نکنید که کیفیت و کارایی حافظه Extension memory به‌خوبی رم سخت‌افزاری گوشی موبایلتان نیست، اما ارزش افزایش سرعت دستگاه را دارد.

 

راه‌کار شماره 2: قابلیت Auto Cache Cleaning را روشن کنید

پاک کردن حافظه پنهان یا کش (cache) ، بهترین روش برای افزایش سرعت سیستم نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها یا حتی فضای دسکتاپ است. وقتی‌که حافظه پنهان بیش‌ازاندازه سنگین می‌شود، سرعت استاندارد سیستم را  کاهش می‌دهد و تجربه‌ای تلخ را برای کاربران رقم می‌زند. 

فعال کردن ویژگی Auto Cache Cleaning، باعث می‌شود تا حافظه پنهان گوشی‌های شیائومی به‌صورت خودکار پاک شود. شما می‌توانید تنظیمات این قابلیت را روی حالت دستی (Manually) قرار دهید تا هرزمان که خودتان اراده کردید، حافظه پنهان پاک شود.

 

راه‌کار سوم: مسدود کردن تبلیغات اپلیکشن‌های سیستمی

یکی از معایب سیستم‌عامل MIUI، تبلیغات داخلی سیستم نرم‌افزاری آن است که باعث کاهش سرعت دستگاه می‌شود. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک DNS خصوصی، تبلیغات سیستمی MIUI را برای همیشه مسدود یا بلاک (Block) کنید. شرکت dns.adguard.com، ارائه‌دهنده اصلی ابزار DNS خصوصی است و با کاهش بعضی از منابع سخت‌افزاری باعث افزایش سرعت MIUI می‌شود.

 

 

نکات مهم درباره تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، دست افراد سودجو در حوزه تعمیرات موبایل هوشمند زیاد شده و شما باید حتما برای درخواست خدمات تعمیرات موبایل از مراکز یا تعمیرکاران موبایل به این نکات توجه داشته باشید:
1-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت اصالت قطعات داشته باشد.
2-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت گارانتی بی قید و شرط داشته باشد.
3-خدمات دهنده مبلغ بیش از عرف را به بهانه داشتن مشکلات دیگر در گوشی از شما دریافت نکند.
همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر موبایل خود را در سایت موبایل‌آباد نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل گوشی شما حل شود.

 

حل مشکل کند شدن گوشی موبایل‌های هوشمند در موبایل آباد

در این مقاله در مجموعه تخصصی موبایل آباد، به بررسی علل کاهش سرعت گوشی‌های هوشمند از برندهای مختلف (سامسونگ، آیفون و شیائومی) پرداختیم. ممکن است که موضوع حل مشکل کند شدن گوشی با راه‌کارهایی که ارائه شدند، حل نشود. گاهی پیش می‌آید که یک مشکل سخت‌افزاری باعث می‌شود تا گوشی موبایل کاملاً آسیب ببیند و خرابی را در قالب سرعت پایین سیستم بروز دهد. 

اگر هیچ‌کدام از راه‌کارهای ارائه‌شده، کار نکردند، روی سرویس‌هایی که مرکز تعمیرات تخصصی موبایل آباد ارائه می‌کند، حساب باز کنید. مجموعه ما امکان ثبت درخواست تعمیرات موبایل و محصولات هوشمند را به‌صورت آنلاین به‌وجود آورده است تا کاربران و مشتریان، تجربه خوبی از تعمیر گوشی خود داشته‌باشند.

 

سوالات متداول

 

فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های آیفون چه ربطی به کاهش سرعت دستگاه دارد؟

 اگر فضای ذخیره‌سازی گوشی موبایل، حجم کافی نداشته‌باشد، سرعت سیستم‌عامل و فضای نرم‌افزاری آن اُفت می‌کند.

 

چرا سرعت گوشی‌های هوشمند کاهش می‌یابد؟

دلایل مختلفی همچون نصب اپلیکیشن‌ها مختلف، آسیب‎‌های سخت‌افزاری، باگ‌های نرم‌افزاری، عدم به‌روزرسانی به‌موقع و غیره در کاهش سرعت گوشی نقش اساسی دارند.

 

بهترین روش برای افزایش سرعت سیستم‌عامل MIUI در گوشی‌های شیائومی چیست؟

 بهترین روش برای افزایش سرعت MIUI در گوشی‌های شیائومی، راه‌اندازی یک DNS خصوصی است.

 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات