لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

راهنمای جامع رجیستری انواع گوشی ها

راهنمای جامع رجیستری انواع گوشی ها

این‌روزها حرف از طرح رجیستری گوشی‌ و تبلت‌ها بسیار زیاد به گوش می‌رسد و قطعا به این واژه زیاد برخوردید.از طرح رجیستری گوشی چه اطلاعاتی دارید؟ رجیستری گوشی چه کمکی به ما می‌کند؟ آیا اجرای این طرح ضروری است؟

طرح رجیستری گوشی به چه معناست؟ 

رجیستری به معنای ثبت شماره شناسه تلفن همراه در شبکه ارتباطی کشور با هدف جلوگیری از وارد شدن قاچاق گوشی به کشور است.
با وجود اینکه اجرای این طرح سبب گران‌تر شدن گوشی شده است اما مزایای بسیاری دارد و از ورود گوشی‌های بی‌کیفیت و کپی جلوگیری می‌کند.
حال دراین میان سوالاتی در خصوص نحوه رجیستری گوشی‌ها مطرح می‌شود برای پاسخ به سوالات خود در خصوص طرح رجیستری گوشی با ما همراه شوید.

سامانه همتا چگونه کار می‌کند؟

سامانه همتا درواقع سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی است که به اختصار سامانه همتا نام گرفته است و مجری طرح رجیستری از طرف وزارت ارتباطات در ایران است.این سامانه به کاربران امکان ثبت گوشی‌های مسافرتی، استعلام اصالت گوشی‌، فعال‌سازی و... را می‌دهد.
برای ثبت و فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا می‌توانید با سه روش، اپلیکشین ‌همتا، سایت همتا و شماره‌گیری کد #7777* اقدام کنید.

رجیستر گوشی از طریق کد#7777*

1.با شماره‌گیری کد#7777* یک لیست با 4 گزینه روی گوشی شما نمایان می‌شود که گزینه فعال سازی را انتخاب می‌کنیم.
2. در مرحله بعد باید کد15 رقمی IMEI را بدون هرگونه ممیزی وارد کنید.
3.سپس شماره سیم‌کارت درون گوشی را وارد کنید.


4. در این مرحله کدفعال‌سازی درج‌شده روی جعبه را وارد کنید.
5. درمرحله آخر با وارد کردن عدد 1 که به منظور تایید است و سپس دریافت پیام‌تایید با خیال راحت از گوشی خود استفاده کنید.

رجیستری گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

برای این کار پیش از هر اقدامی دانلود اپلیکیشن همتا ضروری است. پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، شماره تلفن خود را در فیلد مخصوص وارد کرده و پس از دریافت کد، آن را در مرحله بعدی ورود به اپلیکیشن وارد کنید.سپس گزینه (فعال‌سازی تلفن‌همراه) را انتخاب کنید.

در این مرحله شما می‌بایست شماره‌تلفن، کد IMEI و کد فعال سازی را در فیلدهای مخصوص وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه فعال‌سازی ضربه بزنید و از خدمات ارائه شده توسط این اپلیکیشن بهره‌مند شوید. 

رجیستر گوشی از طریق سامانه همتا

در این روش پس از ورود به سامانه همتا وارد بخش فعال‌سازی شوید

و در این بخش، همانند اپ به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در بخش‌های مربوط به آن‌ها تایپ و پس از درج کد امنیتی موجود در تصویر روی فعال سازی کلیک کنید.  

آیا رجیستری گوشی‌های مسافرتی ضروری است؟

بله.اگر شما در سفر به خارج از کشور یک گوشی خریداری کرده و وارد کشور کنید که شامل طرح رجیستری شود؛ می‌بایست با گزارش به گمرک جمهوری اسلامی و پرداخت حق گمرک تلفن همراه خود را در طرح رجیستری ثبت نمایید. درغیر این صورت پس از گذشت 30 روز سیم‌کارت شماغیر فعال و تلفن همراه شما با سیم‌کارت‌های داخل کشور غیرقابل استفاده خواهدشد. 

 

همین حالا گوشیتو تعمیرکن

رجیستر گوشی با مراجعه به دفاتر گمرک

شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر گمرک، ارائه مشخصات گوشی و پرداخت هزینه گمرکی تلفن همراه خود را ثبت کنید.
پس از اتمام پروسه ثبت، یک مجوز در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید تا پایان مراحل رجیسترکردن گوشی در سامانه همتا به همراه داشته باشید.   

رجیستر گوشی از طریق سایت گمرک

اگر زمان محدود و خستگی ناشی از مراجعه به دفاتر گمرک شما را از این اقدام بازمی‌دارد می‌توانید از طریق سایت گمرک، گوشی مسافرتی خود را رجیستری کنید.
1.در بدو ورود به سایت سازمان گمرک، از شما خواسته می‌شودکد IMEI را وارد کنید. شما می‌توانید با شماره‌گیری *#06# شناسه تلفن همراه خود را مشاهده و در این قسمت وارد کنید.


سپس نوبت پرکردن فیلد کد امنیتی است که در بالای فیلد این کدمشاهده می‌شود و شما با ثبت آن وارد مرحله بعد می‌شوید.
2. در این مرحله از شما خواسته می‌شود مشخصات و مدل گوشی خود را مشخص کنید. توجه داشته‌باشید هزینه پرداختی مدل‌های مختلف گوشی متفاوت است پس در انتخاب صحیح این قسمت دقت کنید.


3.در این قسمت شما موظف هستید شماره سیم‌کارت و مشخصاتی نظیر شماره‌ملی و گذره‌نامه و... را ثبت کنید. توجه داشته باشید شماره سیم‌کارتی که وارد می‌کنید حتما باید با ‌نام شخصی که کدملی و گذرنامه او را وارد کردید یکی باشد.

4. پس از اتمام این ‌مراحل، یک کدامنیتی از طریق پیامک به شمارهتماس شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن در فیلد مربوطه و کلیک روی گزینه ادامه به مرحله بعد وارد شوید.


5. در مرحله پایانی هزینه رجیستری گوشی نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه پرداخت به صفحه وارد شده و حق‌ گمرک را می‌‌پردازید. 

انتقال مالکیت گوشی رجیستری درسامانه همتا

شما پیش از خرید یا فروش تلفن رجیستری شده خود موظفید  گوشی خود را با شماره تلفن جدید همگام‌سازی کنید. 

انتقال مالکیت از طریق سایت همتا

برای انتقال مالکیت از طریق سایت همتا ابتدا به سایت مراجعه کرده و با از طریق وارد کردن شماره تلفن، کدملی، نام ونام‌خانوادگی و...ثبت 
نام کنید پس ازاین مرحله یک پنل در اختیار شما قرار می‌گیرید.


در این پنل یک لیست از گوشی‌هایی که با مشخصات شما رجیستر شده‌اند وجود دارد. ابتدا گوشی موردنظر را انتخاب کرده سپس بر روی گزینه انتقال‌مالکیت/فروش ضربه بزنید. در این مرحله می‌بایست شماره تلفن خریدار جدید را وارد نمایید که یک کد فعال‌سازی برای شماره‌ای که وارد کردید ارسال می‌شود و کاربر جدید با این می‌تواند انتقال حق‌مالکیت را در سامانه همتا تکمیل کند.

انتقال مالکیت از طریق کد #7777* 

البته شما می‌توانید از طریق شماره گیری کد #7777* که یک روش ساده‌تر نسبت به سایت همتا است اقدام به انتقال گوشی رجیستری کنید.
1.پس از شماره‌گیری کد #7777*، سامانه همتا 4 گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد که شما می‌بایست گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید.
2.در این مرحله یک لیست از کدهای IMEI  گوشی‌هایی که تحت مالکیت سیم‌کارت شما است نمایان می‌شود که شما باید کد IMEI گوشی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کنید.
3.سپس شماره تلفن خریدار جدید را وارد نمایید


4.در این مرحله کد IMEI  گوشی و شماره سیم‌کارتی که قرار است مالکیت به آن منتقل شود، نمایان می‌شود و شما پس از اطمینان از صحیح بودن اطلاعات،عدد 1 را به منظور تایید ارسال می‌کنید.
5. سپس یک پیام دریافت خواهید کرد که انتقال مالکیت موفقیت آمیز بوده را تایید میکند. 
6. سپس سامانه همتا یک پیامک که حاوی کد فعال‌سازی است به شماره خریدار جدید ارسال می‌کند.

جمع بندی

ما در این مقاله قصد داشتیم شمارا با مفهوم رجیستری و دلایل آن بیشتر آشنا کنیم و با آموزش روش‌های مختلف رجیستری گوشی به شما در انجام این فرآیند کمک کنیم.

 

تعمیر آسان و سریع تلفن همراه


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات