لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

رفع مشکل خرابی اسپیکر گوشی

رفع مشکل خرابی اسپیکر گوشی

اسپیکر یکی از اجزای مهم گوشی تلفن همراه است که عملاً دستگاه بدون اسپیکر کاربرد خاصی ندارد. امروزه مشکل خرابی اسپیکر رایج در بین دارندگان گوشی تلفن همراه تبدیل شده است. حتما برای شما هم پیش آمده که در حال گوش دادن به موسیقی یا صحبت کردن باشید و ناگهان اسپیکر دچار اختلال شود و صدای از آن خارج نشود. خرابی اسپیکر گوشی می تواند به دلایل مختلفی باشد. دلایلی اعم از: مشکلات نرم افزار، سخت افزاری و دلایل دیگر. در این مقاله سعی بر این است که به مشکلات خرابی اسپیکر گوشیهای هوشمند بپردازیم و راه‌حل هایی برای حل مشکل ارائه دهیم.
 

دلایل خرابی اسپیکر گوشی

ممکن است مشکل خرابی اسپیکر گوشی مربوط به ضربه خوردن، نفوذ رطوبت، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باشد. در صورتی که مشکل خرابی اسپیکر گوشی شما نرم افزاری باشد کار شما راحت می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به یک مرکز تعمیرات موبایل آن را به راحتی حل کنید اما در صورتی که مشکل خرابی اسپیکر گوشی شما سخت‌افزاری باشد شما می‌توانید با تعویض یا تعمیر اسپیکر گوشی خود به کمک یک تعمیرکار موبایل آن را حل کنید.

ابتدا باید تشخیص دهید که مشکل‌تان از کدام نوع سپس به سپردن کار به یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای اقدام کنید. در ادامه مقاله سعی بر این است که انواع مشکلات و روش تشخیص و حل آنها اشاره شود.

تعمیر اسپیکر گوشی
وصل‌بودن به گجت‌های دیگر

 

ممکن است مشکل اسپیکر شما مربوط به گوشی‌تان نباشد، مشکل از دستگاه‌های دیگر باشد. ابتدا باید مطمئن شوید که گوشی شما به دستگاه‌های بلوتوثی مانند هندزفری یا هدفون بی‌سیم و یا اسپیکر بلوتوثی وصل نیست. وقتی از این موضوع مطمئن شدید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
 

ریستارت کردن گوشی (Restart)
 

restart به گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند تا بادهای موجود را برطرف سازند. پس از اینکه نسبت به بسته بودن گجت‌های مختلف در دستگاه خودتان متوجه شدید و مشکل شما حل شد نسبت به restart کردن گوشی خود اقدام کنید.
 

تمیز‌کردن اسپیکر گوشی
 

اسپیکر گوشی بسیار حساس بوده و گاه ممکن است به علت نفوذ گرد و غبار، منافذ آن گرفته شود. شما می‌توانید با کمک یک سوزن یا خلال دندان نسبت به تمیزکردن اسپیکر گوشی خود اقدام کنید. در این کار باید دقت بسیاری به خرج دهید تا اسپیکر دچار مشکل نشود.

 

خشک کردن اسپیکر گوشی در صورت نفوذ رطوبت
 

گاهی ممکن است خرابی اسپیکر گوشی به دلیل نفوذ رطوبت یا آب به داخل گوشی باشد؛ در این صورت اگر باتری گوشی موبایل شما قابل جدا شدن است آن را جدا کنید و نسبت به خشک کردن گوشی موبایل خود اقدام کنید و اگر این کار ممکن نبود می توانید با استفاده از سشوار این کار را انجام دهید. در هنگام استفاده از سشوار برای خشک کردن گوشی خود دقت کنید که حرارت بیش از حد به قطعات برخورد نکند زیرا باعث آب شدن یا سوختن قطعات گوشی موبایل می گردد.

 

همچنین بخوانید : تعمیر گوشی آب خورده

 

قطع کردن گجت‌های مختلف از گوشی

همانطور که در مقاله نیز اشاره شد ممکن است که دلیل خرابی اسپیکر گوشی شما به دلیل وصل بودن به گجت‌های دیگر باشد. گاهی اوقات ممکن است که گجت‌ها از گوشی شما جدا شده باشند اما گوشی شما هنوز در تلاش برای اتصال به آن‌ها باشد و همین دچار اختلال اسپیکر گوشی شما شود. برای رفع این مشکل به قسمت تنظیمات رفته و گزینه connected devices را انتخاب کنید. قسمت دستگاه‌های مانند هدفون یا هندزفری که به گوشی شما هستند نمایش داده می‌شود و شما باید نسبت به قطع کردن اتصال این دستگاه ها اقدام کنید.

 

بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه
 

بازگرداندن گوشی موبایل به تنظیمات کارخانه می‌تواند بانک‌های بسیاری را برطرف سازد که خرابی اسپیکر یکی از این بانک‌ها است. باید توجه داشته باشید که بازگرداندن گوشی موبایل به تنظیمات کارخانه باعث حذف تمامی فایل‌ها و اطلاعاتی می‌شود که در گوشی خود ذخیره کرده‌اید؛ لذا قبل از انجام این کار فایل‌های خود را در مکان دیگری ذخیره کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

نحوه بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه:

اگر گوشی شما اندرویدی است، از این طریق اقدام کنید:

وارد Setting شوید

روی Backup & Reset  بزنید

گزینه Factory Reset  را انتخاب کنید و هر تاییدی که نیاز شد انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، اطلاعاتی نظیر عکس و فیلم و یادداشت‌ها و smsها را در جایی ذخیره کنید و در حقیقت از آن‌ها BackUp بگیرید زیرا با ریست فکتوری کردن، تمام اطلاعات گوشی شما حذف خواهد شد و گوشی به تنظیمات اولیه خود باز می‌گردد.

در سیستم عامل ios، وضعیت متفاوت است؛ برای انجام ریست فکتوری در سیستم عامل ios،باید وارد Settings شوید.

پس از ورود به بخش General، رویReset که در انتهای صفحه است بزنید.

گزینه Erase All Content and Settings  را انتخاب کنید

در نهایت دکمه قرمز رنگ Erase All را انتخاب کنید تا گوشی با پاک‌کردن محتویات و تنظیمات خود، به تنظیمات اولیه بازگردد

دقت کنید که قبل از انجام ریست فکتوری در هر گوشی، اطلاعات مورد نیاز خود را بررسی و ذخیره کنید.

 

همین حالا گوشیتو تعمیرکن

تعویض و تعمیر اسپیکر گوشی

مراجعه به مرکز تعمیرات تخصصی موبایل

اگر پس از بازگرداندن گوشی موبایل به تنظیمات کارخانه مشکل شما حل نشد می‌توانید به مرکز تعمیرات تخصصی موبایل‌آباد مراجعه کنید.

در حال حاضر تعمیر و تعویض اسپیکر گوشی در 99 درصد مراکز تعمیرات گوشی کشور انجام می‌شود اما برخی از تعمیرکاران در حوزه تعمیرات موبایل، متاسفانه با مشتریان صادق نیستند و مشکلاتی از این قبیل را بزرگتر از حد جلوه می‌دهند و طبعا مبالغ بیشتری نیز دریافت می‌کنند. بنابراین درخواست ما از شما این است که مراکز معتبر تعمیرات تلفن همراه را شناسایی کرده و برای رفع مشکل خود به آن‌ها مراجعه کنید.

 

تعمیر اسپیکر گوشی

سوالات متداول رفع خرابی اسپیکر گوشی

  • مهمترین دلیل خرابی اسپیکر گوشی چیست؟

از مهمترین دلایل خرابی اسپیکر گوشی می توان به مشکلات نرم افزاری مادر به وجود باگ درگوشی اشاره کرد.

  • آیا خودمان می‌توانیم مشکل اسپیکر گوشی را حل کنیم؟

در کل بهتر است برای حل چنین مشکلی به یک مرکز تعمیرات تخصصی موبایل مراجعه کنید؛ اما در صورتی که مشکلاتی اعم از  وجود باگ در گوشی برای شما پیش بیاید، خودتان می‌توانید با توجه به مطالب آن‌ها را حل کنید.

  • در انتخاب تعمیرکار، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بهتر است که حدالمکان به مراکز تعمیرات تخصصی موبایل مراجعه کنید؛ اما اگر خواستید از خدمات تعمیرکاران موبایل بهره‌مند شوید، حتما دقت کنیدکه با شما صادق باشد و هزینه اضافی از شما دریافت نکند.

 

تعمیر آسان و سریع تلفن همراه


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات