لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ + راه‌حل‌های تضمینی

علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ + راه‌حل‌های تضمینی

 پرسش‌های بسیاری در بین کاربران گوشی‌های هوشمند مطرح است، سوالاتی مانند این‌که چرا گوشی پس از به‌روزرسانی روشن نمی‌شود و یا علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ چیست؟ بسیاری از چالش‌هایی که کاربران با آن مواجه می‌شوند ارتباطی به سیستم‌عامل یا برند گوشی ندارد. مثلا تعدادی از ما همیشه در حین شارژ کردن گوشی با آن کار می‌کنیم. مهم‌ترین مشکلی که در حین کار کردن با گوشی در زمان شارژ پیش می‌آید، داغ شدن بدنه دستگاه است. داغ شدن دستگاه در زمان شارژ، علاوه‌براین‌که می‌تواند باعث نیم‌سوز شدن قطعات سخت‌افزاری گران‌قیمت مانند برد شود، به باتری نیز صدمه وارد می‌کند و احتمالا شما را برای تعمیرات موبایل روانه تعمیرگاه خواهد کرد. در ادامه این مقاله در موبایل آباد، علاوه‌بر شناسایی دلایل، راه‌کارهایی برای رفع مشکل داغ شدن گوشی هنگام شارژ نیز ارائه می‌دهیم.

 


چرا گوشی پیام داغ شدن در حین شارژ می‌دهد؟

 


این طبیعی است که باتری یا بدنه گوشی پس از اتصال آن به شارژر، کمی گرم شود، اما داغ شدن بیش‌ازحد آن می‌تواند خطرناک باشد. عمر مفید باتری گوشی‌های موبایل هوشمند 2 سال است و پس‌ از آن به‌صورت تدریجی از بین می‌روند و داغ می‌شوند. گاهی اوقات، داغی گوشی در حین شارژ هیچ ربطی به استفاده هم‌زمان از دستگاه ندارد و شاید وقت آن رسیده که باتری را تعویض کنید. البته، تعویض باتری به‌عنوان آخرین راه‌کار درنظر گرفته می‎‌شود و بهتر است که ابتدا راه‌کارهای دیگر را امتحان کنید.

 

علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ


بررسی اصلی‌ترین علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ

 


 
دلایل بسیاری باعث داغ شدن گوشی در حین شارژ می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
●    فعال ماندن اپلیکیشن‌های سنگین در پس‌زمینه یا بک‌گراند گوشی
●    قرار دادن گوشی در محیط داغ با گرمای زیاد
●    به‌پایان رسیدن عمر باتری گوشی
●    کار یا بازی کردن در حین شارژ
●    قرار دادن میزان روشنایی یا Brightness صفحه نمایش در حالت پرنور
●    برقراری تماس‌های تصویری به‌صورت مداوم 
●    تماشای محتوای ویدئویی در گوشی
●    نصب بدافزارها 
●    استفاده از اپلیکیشن‌های ماینینگ ارز دیجیتال (Crypto mining) که به CPU فشار می‌آورند.


یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که داغ شدن، به قطعات دستگاه وارد می‌کند، از کار انداختن تراشه SOC است. همچنین داغی گوشی در حین شارژ به‌علت تکرار دفعات شارژ کردن دستگاه، باعث خرابی قطعاتی مثل پردازنده‌ها، کارت حافظه، وای‌فای و کندی سیستم‌عامل می‌شود. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین دلایل داغ شدن موقع شارژ می‌پردازیم.

 

بازی کردن به‌صورت آنلاین در حین شارژ

 


بازی کردن با گوشی‌های موبایل میان‌رده و پایین‌رده، فعالیتی انرژی‌بر محسوب می‌شود. بازی کردن با گوشی‌هایی که پردازنده‌های قدرتمند ندارند، باعث آسیب‎‌ به قطعات سخت‌افزاری مثل باتری می‌شود. نصب اپلیکیشن‌های بازی باعث استفاده بیش از اندازه از CPU و GPU دستگاه و تولید گرمای زیاد می‌شود. 

 


تماشای ویدئو با اپلیکیشن‌های سنگین

 


تماشای ویدئو یا فیلم از اپلیکیشن‌های استریم ویدئو، یکی دیگر از عوامل آسیب به CPU محسوب می‌شود. اگر دائم از گوشی برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنید، باید منتظر داغ کردن آن نیز باشید.

 

تنظمیات روشنایی

 

مشکل داغ شدن گوشی هنگام شارژ

 


صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، یکی دیگر از عوامل داغی گوشی در حین شارژ هستند. اکثر گوشی‌های موبایل موجود در بازار دارای قابلیت تنظیمات هوشمند تنظیم نور صفحه هستند و می‌توان آن‌ها را در حالت کم‌مصرف قرار داد. گوشی‌هایی که نور صفحه نمایش آن‌ها خیلی زیاد است، داغ می‌شوند و سریع‌تر شارژ خالی می‌کنند.

 

 

ناقص بودن فایل‌های به‌روزرسانی

 


گاهی پیش می‌آید که یک به‌روزرسانی، باعث بروز مشکلات سخت‌افزاری در گوشی می‌شود. برای مثال، اگر به‌روزرسانی نرم‌افزاری دوربین به‌خوبی انجام نشود، ممکن است که تنظیمات ماژول دوربین را کاملاً به‌هم بزند. نهایتاً ممکن است که قطعه سخت‌افزاری دوربین دچار مشکل ‌شود و (مخصوصاً در حین شارژ) گرما تولید کند.

 

 

استفاده از قاب‌های گوشی بی‌کیفیت و غیر استاندارد

 


 
شارژ شدن باعث ایجاد گرما در بدنه گوشی موبایل می‌شود. بنابراین، برندهای تولیدکننده، گوشی‌هایی را طراحی می‌کنند که گرمای حاصل از شارژ شدن را به‌صورت حرارت از سمت پایین دفع کنند. البته اگر گوشی را در قاب غیراستاندارد قرار دهید، حرارت به بدنه گوشی برمی‌گردد، چون راهی برای فرار ندارد. گرمای حبس‌شده در فضای بین بدنه گوشی و قاب، یک علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ است. 

 

استفاده از باتری‌ غیراورجینال در گوشی

 


اگر باتری گوشی را به‌تازگی تعویض کرده‌اید و باز هم با مشکل داغ شدن روبه‌رو هستید، احتمالاً یک باتری بی‌کیفیت خریده‌اید. باتری‌های جدید و اورجینال موجود در بازار، دوام و طول عمر بیشتری دارند و گرما تولید نمی‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مرکز تخصصی موبایل آباد، از جمله سرویس و تعویض باتری گوشی، از محصولات اورجینال و بادوام بهره‌مند شوید.

 

استفاده از منابع متفرقه برای دانلود اپلیکیشن

 


سعی کنید برنامه‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را از منابع مجاز اندروید و iOS (گوگل‌پلی (google play) و اپ استور (app store)) دانلود کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در پلتفرم‌های متفرقه، به‌عنوان بدافزار محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث آسیب رساندن به باتری و داغی گوشی شوند. اگر متوجه داغی غیر طبیعی گوشی در حین شارژ شده‌اید، این اپلکیشن‌ها را حذف کنید.

 

عدم استفاده از شارژرهای اورجینال


یکی از دلایل اصلی مشکلات سخت‌افزاری در همه گوشی‌های موبایل هوشمند، عدم استفاده از اکسسوری‌ها یا لوازم جانبی اورجینال است. برای مثال، استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و تقلبی باعث آسیب رساندن به باتری گوشی و داغی زیاد آن در حین شارژ شدن می‌شوند. البته، دلایل دیگری هم وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شد. مثلاً، اگر بیش از 2 سال است که با یک گوشی کار می‌کنید، احتمالاً باید به یک مرکز تخصصی موبایل بروید و یک باتری جدید و اورجینال بخرید.

 

دلایل داغ شدن گوشی هنگام شارژ

 

علت داغ شدن گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و اپل هنگام شارژ 


 
برخی مواقع، داغ شدن گوشی در حین شارژ شدن، به‌علت مشکلات خاص بعضی از برندهای تولیدکننده است. با استفاده از اطلاعات سایت Samsung.com، به‌سراغ دلایل داغی گوشی در حین شارژ رفتیم که این دلایل عبارتند از:

 

  •  قرار دادن اجسام فلزی، آهن‌ربا و محصولات مغناطیسی در نزدیکی گوشی و در حین شارژ بی‌سیم

  • عدم استفاده از شارژرها، باتری‌ها و کابل‌های اورجینال و مورد تایید برند سامسونگ

  •  استفاده از قطعات سخت‌افزاری تاییدنشده توسط سامسونگ مثل شارژ بی‌سیم، USB، رابط Micro USB، آداپتور برق USB و غیره

  • وارد شدن اجسام خارجی به کانکتور یا کلگی شارژر (کانکتور 2 شاخه) و به‌هم خوردن جریان برق

  • مرطوب یا خیس بودن بدنه دستگاه

 

گوشی‌های برند چینی شیائومی (Xiaomi) هم به‌دلایل مختلفی در حین شارژ شدن داغ می‌شوند که عبارتند از:

 

  • بازیابی یا Retore (ری‌استور) کردن گوشی به‌دلیل به‌روزرسانی نسخه‌های جدید سیستمعامل MIUI

  • فعال بودن قابلیت افزایش نور صفحه نمایش

  • ضعف ساختار گوشی‌های شیائومی در دمای بالا در فصل تابستان

  • استفاده طولانی‌مدت از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین

  •  تماشای ویدئو به‌صورت مداوم

 

با استفاده از بخش discussion.apple.com، از نظرات تخصصی کاربران گوشی‌های برند اپل، علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ را بررسی کردیم. طبق این اطلاعات، علت داغی گوشی‌های آیفون در حین شارژ عبارتند از:

 

  •  استفاده از قابلیت شارژ سریع (fast charge)، مخصوصاً در گوشی آیفون 13

  • استفاده از اینترنت داده‌ها (مصرف بیش از 30 درصد شارژ)

  • عدم استفاده از شارژرهای اورجینال برند آمریکایی Apple

  • عدم استفاده از شارژر اختصاصی مدل‌های آیفون

  • نیاز به تعویض باتری

  • برقراری تماس ویدئویی در حین شارژ شدن گوشی

 

برطرف کردن مشکل داغ شدن گوشی در موبایل آباد


داغ شدن گوشی‌های موبایل هوشمند، جدا از برند تولیدکننده آن‌ها طبیعی است. برای مثال، همه گوشی‌های موبایل پس از چند ساعت فعالیت مداوم یا در حین شارژ شدن، گرم می‌شوند. اما موضوع اصلی اینجاست که داغ شدن و افزایش دمای حرارت بدنه یا باتری گوشی، ممکن است خطرناک باشد. اگر مشکل داغ شدن گوشی با این راه‌کارها برطرف نشد، باید موضوع را جدی بگیرید و به‌دنبال علت خرابی در قطعات سخت‌افزاری دستگاه باشید. گاهی پیش می‌آید که خرابی باتری، نیم‌سوز شدن یک قطعه سخت‌افزاری یا آسیب‌های جدی فیزیکی باعث داغی گوشی می‌شوند. شما می‌توانید از خدمات ثبت سفارش آنلاین در وب‌سایت مجموعه موبایل آباد بهره‌مند شوید. از طریق سایت ما، مدل و مشکل گوشی موبایل خود را ثبت کنید تا در اولین فرصت به‌کمک شما بشتابیم!

 

سوالات متداول

 


علت اصلی داغ شدن گوشی‌های سامسونگ چیست؟


داغی گوشی‌های سامسونگ، دلایل مختلفی از جمله استفاده نکردن از اکسسوری‌ها و لوازم جانبی اورجینال دارد.


چرا گوشی‌های شیائومی داغ می‌شوند؟ 


دلایل بسیاری از جمله گرمای هوا، قرار گرفتن اجسام سنگین روی گوشی، استفاده از قاب نامناسب و … باعث داغ شدن گوشی‌های هوشمند شیائومی می‎‌شوند.


آیا گوشی‌های موبایل آیفون هم داغ می‌شوند؟


بله، اخیراً مشاهده شده است که استفاده از قابلیت شارژ سریع (fastcharger) در گوشی‌های آیفون، یکی از دلایل داغ شدن دستگاه است.


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات