لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

علت داغ شدن گوشی آیفون

علت داغ شدن گوشی آیفون

وقتی آیفون شما بیش از حد داغ شود، چندین علامت هشدار را مشاهده خواهید کرد. مثلا شما در هنگام لمس دستگاه احساس گرما کنید، ممکن است متوجه شوید که گوشی کندتر کار می‌کند، صفحه نمایش آن سیاه شده است، شارژ نمی‌شود، یا دوربین کار نمی‌کند. اگر گرما بیش از حد بالا برود، حتی ممکن است بر روی صفحه نمایش هشدار دما را دریافت کنید. هنگامی که این هشدار ظاهر شد، تا زمانی که گوشی خنک شود، فقط می‌توانید تماس‌های اضطراری برقرار کنید. گرما برای آیفون خوب نیست و اگر برای مدت طولانی گرم بماند، می‌تواند به اجزای داخلی، به‌خصوص باتری و پردازنده آسیب برساند. در این مقاله در موبایل آباد به بررسی علت داغ شدن گوشی آیفون و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

همچنین شما می‌توانید برای تعمیر گوشی آیفون خود از طریق سایت موبایل آباد نسبت به تعمیر گوشی خود اقدام کنید.

بررسی علت داغ شدن گوشی آیفون

همانطور که می‌دانید، آیفون شما یک کامپیوتر کوچک جیبی است که تقریباً همه اجزای رایانه‌های خانگی را دارد. اما برخلاف کامپیوترهای معمول، آیفون دارای فن یا قطعات متحرک برای خنک کردن خود نیست، پس چگونه خود را خنک می‌کند؟ اگر بخواهید یک رایانه رومیزی را باز کنید، تعداد زیادی فن درون آن می‌بینید. در این بین، یکی از اجزاء کامپیوتر به نام CPU دارای یک هیت سینک غول پیکر و یک فن در بالای آن است. چرا؟

چون قسمتی از رایانه شما که بیشتر از سایر اجزای داخلی گرم می‌شود همین CPU است، و همین امر در مورد تمامی اسمارتفون‌ها و آیفون‌ها نیز صدق می‌کند. CPU آیفون‌ها معمولا آنقدر قدرتمند است که بهندرت از بیش از 5 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند. اما وقتی برای طولانی‌مدت برنامه‌های سنگین را با آن اجرا کنید، کم کم این CPU گرم شده و کل دستگاه شما را داغ می‌کند! اما گاهی اوقات وجود باگ‌های نرم‌افزاری و سختافزاری علت داغ شدن گوشی آیفون شما هستند.

وجود مشکل نرم‌افزاری

در 99 درصد موارد، زمانی که آیفون شما داغ می‌کند، یک مشکل نرم‌افزاری را باید مقصر دانست. آیفون دارای برنامه‌های زیادی است که بسیاری از آن‌ها به‌طور همزمان اجرا می‌شوند (بسیاری از آن‌ها در پس‌زمینه گوشی کار می‌کنند و شما آن‌ها را نمی‌بینید) و هر کدام از آن‌ها بخشی از ظرفیت پردازنده گوشی را به خود اختصاص می‌دهند. حال در این بین فرض کنید یک برنامه دچار نوعی باگ باشد که از درصد بالایی از ظرفیت پردازنده آیفون استفاده می‌کند و این برنامه به همراه سایر برنامه‌های گوشی مجموعا می‌توانند CPU دستگاه را تا 100 درصد درگیر کنند و اینجاست که گوشی کمکم شروع به داغ شدن می‌کند. در این حالت باید برنامه خراب را پیدا کنید.

مشکلات سخت‌افزاری علت داغ شدن گوشی آیفون

اما در یک درصد باقیمانده، وجود یک مشکل سخت‌افزاری دلیل داغ شدن آیفون است. این مشکل، معمولا مربوط به چیپست، شارژر یا باتری آیفون می‌شود که در اینصورت باید برای تعویض یا تعمیر این قطعات اقدام کنید. اگر باتری شما خراب است یا مشکلی دارد، ممکن است بهخودیخود بیش از حد کار کند و بالطبع بیش از حد گرم شود. بهخصوص اگر گوشی شما قدیمی‌تر است، توجه داشتهباشید که چند وقت یکبار این اتفاق می‌افتد، زیرا ممکن است باتری نیاز به تعویض داشته باشد.

مطالب مرتبط: حل مشکل داغ شدن گوشی

گرمای محیط، علت داغ شدن گوشی آیفون

علت داغی آیفون می‌تواند گرمای محیط نیز باشد. مثلا آیفون خود را روی داشبورد ماشین گذاشته‌اید و نور مستقیم خورشید گوشی شما را گرم کرده تا حدی که ممکن است خاموش شود. اگر بخواهید در این محیط از آیفون استفاده کنید سریع‌تر داغ می‌شود. مواردی مانند روشنایی صفحه ‌نمایش و زمان قفل خودکار روی صفحه‌نمایش، همگی می‌توانند در میزان پردازش گوشی نقش داشته باشند و منجر به داغ شدن دستگاه شوند.

 

داغ شدن گوشی آیفون


 بررسی راه‌حل‌های رفع مشکل داغ شدن گوشی آیفون

همانطور که گفتیم، علت داغ شدن گوشی آیفون معمولا نرم‌افزاری است، پس ممکن است بتوانید آن را در منزل رفع کنید. وقتی متوجه شدید که گوشی خیلی داغ شده است، سریع عمل کردن، بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای داخلی آن است.
همه برنامه‌ها را ببندید
کم کردن حجم کاری پردازنده می‌تواند از تولید گرمای اضافی و تخلیه سریع باتری جلوگیری کند. بنابراین بستن همه برنامه‌ها باید اولین کاری باشد که انجام می‌دهید.

آیفون خود را ری‌استارت کنید

اگر زمان یا حوصله بستن برنامه‌های خود را ندارید، می‌توانید بهسادگی آیفون خود را مجدد راهاندازی کنید. با این کار همه برنامه‌های باز شده بهصورت خودکار بسته می‌شوند. روند راهاندازی مجدد در آیفون‌های مختلف متفاوت است.
از شارژر استاندارد اپل استفاده کنید
برخی از شارژرهای غیر اورجینال، ارزان‌تر از شارژرهای رسمی اپل هستند. اما این شارژرها معمولا برای تغذیه میزان برق مورد نیاز آیفون شما ساخته نشده‌اند، بنابراین ممکن است دستگاه بیش از حد الکتریسیته دریافت کند. تعویض این نوع شارژرها با شارژر اپل ممکن است در رفع مشکل به شما کمک کند.

از حالت هواپیما استفاده کنید

در صورتی که با مشکل گرمای بیش از حدی در دستگاه خود هنگام استفاده از اینترنت مواجه هستید، بهتر است از حالت هواپیما استفاده کنید. اتصال مداوم به اینترنت ممکن است باعث افزایش دمای دستگاه شود و به علت نزدیک بودن قطعات به هم، مشکل سرد شدن دستگاه را نیز برطرف نکند. با فعال کردن حالت هواپیما، تمامی ارتباطات بی‌سیم دستگاه غیرفعال می‌شود و این باعث کاهش مصرف باتری و کاهش دمای دستگاه می‌گردد. به همین دلیل، استفاده از حالت هواپیما می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکل گرمای بیش از حدی که هنگام استفاده از اینترنت با آن مواجه هستید، غلبه کنید.

رفرش پس زمینه را خاموش کنید

ویژگی Background Refresh اپل، به برنامه‌هایی که فعالانه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و هنوز بسته نشده‌اند اجازه می‌دهد که به‌روزرسانی‌ها و محتوای جدید را بررسی کنند. این فعالیت پس‌زمینه می‌تواند باعث مشکل گرمای بیش از حد شود. برای خاموش کردن آن، به تنظیمات آیفون خود بروید، سپس روی General و سپس Background App Refresh ضربه بزنید. دوباره روی نام ویژگی که در بالای آن صفحه قرار دارد ضربه بزنید و سپس گزینه خاموش را انتخاب کنید.

حل مشکل داغ شدن گوشی آیفون

آیفون را به‌روزرسانی کنید

اطمینان حاصل کنید که همیشه از آخرین نسخه iOS استفاده می‌کنید، زیرا با بهبود عملکرد گوشی همراه است و بدینترتیب می‌تواند از داغ شدن بیش از حد تلفن شما جلوگیری کند. همچنین باید برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کنید تا باگ‌هایی که می‌توانند باعث مشکلات عملکردی شوند و به‌همین دلیل پردازنده گوشی را بیش از حد بارگیری کنند، حذف کنید.

وظایف فشرده پردازشگر را محدود کنید

در صورتی که با افزایش دمای دستگاه خود هنگام استفاده از برنامه‌های فشرده پردازشی، مانند بازی‌های سه بعدی مواجه شده‌اید، بهتر است اقداماتی را برای محدود کردن این وظایف انجام دهید. در صورتی که از تلفن همراه خود برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات دستگاه، حداکثر توان پردازشی بازی را محدود کنید. این کار می‌تواند منجر به کاهش دمای دستگاه و در نتیجه غیرفعال شدن سیستم خنک‌کننده ناشی از فرسایش باشد. به همین دلیل، در انتخاب دستگاه برای اجرای بازی‌های سنگین و فشرده پردازشی، بهتر است به نیازهای خود و سیستم خنک‌کننده قوی آن توجه کنید تا با حفظ دمای مناسب، از بازی‌های خود لذت ببرید.

روشنایی خودکار را روشن کنید

وقتی روشنایی نمایشگر گوشی شما خیلی زیاد است، می‌تواند باتری شما را خالی کند و باعث داغ شدن گوشی شما شود. خوشبختانه، آیفون تنظیماتی دارد که به‌طور خودکار روشنایی را بر اساس شرایط اطراف شما تنظیم می‌کند:
1.    برنامه تنظیمات را باز کنید.
2.    به پایین اسکرول کنید و روی Accessibility ضربه بزنید.
3.    در زیر عنوان "VISION"، روی Display & Text Size ضربه بزنید.
4.    تا انتها به پایین بروید و کلید روشنایی خودکار را تغییر دهید.

Low Power Mode را امتحان کنید

هر چه مدت زمان بیشتری صفحه نمایش تلفن شما روشن باشد، گرمای بیشتری تولید می‌کند و باتری بیشتری را از دست می‌دهید. با فعال کردن حالت کم مصرف، می‌توانید مدت زمانی که صفحه‌تان در حالت بیدار می‌ماند را کاهش دهید:
1.    برنامه تنظیمات را باز کنید.
2.    به پایین اسکرول کنید و روی Battery ضربه بزنید.
3.    ضامن را برای حالت کم مصرف تغییر دهید.

برنامه‌هایی که علت داغ شدن گوشی آیفون هستند، اسکن کنید

گاهی اوقات یک برنامه خاص مشکلاتی مثل داغ شدن بیش از حد و حتی از کار افتادن گوشی را در آیفون ایجاد می‌کند. اگر به یک برنامه خاص مشکوک هستید، می‌توانید با رفتن به تنظیمات و انتخاب حریم خصوصی، وضعیت آن را بررسی کنید. روی Analytics & Improvements ضربه بزنید و سپس Analytics Data را انتخاب کنید. با این کار لیستی از برنامه‌هایی که خراب شده‌اند را به شما نشان می‌دهد.

برای رفع علت داغ شدن گوشی آیفون، گوشی را ریست کنید

اگر بعد از انجام مراحل ذکر شده، متوجه شدید که آیفون شما هنوز خیلی داغ می‌شود، باید گوشی خود را ریست کنید و آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. این کار همه برنامه‌ها و تنظیمات سفارشی شده را حذف می‌کند، اما از آن‌جاییکه معمولا 99 درصد علت داغ شدن آیفون نرم‌افزاری است، به‌طور بالقوه می‌تواند به شما در رفع مشکل گرمای بیش از حد کمک کند.

دلایل داغ شدن گوشی آیفون

نکات مهم درباره تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، دست افراد سودجو در حوزه تعمیرات موبایل هوشمند زیاد شده و شما باید حتما برای درخواست خدمات تعمیرات موبایل از مراکز یا تعمیرکاران موبایل به این نکات توجه داشته باشید:
1-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت اصالت قطعات داشته باشد.
2-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت گارانتی بی قید و شرط داشته باشد.
3-خدمات دهنده مبلغ بیش از عرف را به بهانه داشتن مشکلات دیگر در گوشی از شما دریافت نکند.
همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر موبایل خود را در سایت موبایل‌آباد نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل گوشی شما حل شود.

حل مشکل داغ شدن گوشی آیفون در موبایل آباد

اگر آیفون شما همچنان در حال داغ شدن است، ارسال آن برای تعمیر باید آخرین راه‌حل، پس از انجام تمام مراحل بالا باشد، چون ممکن است مشکل سخت‌افزاری وجود داشته باشد که برای رفع آن نیاز به یک متخصص دارید تا گوشی شما را بررسی کند. برای این منظور می‌توانید به سادگی مشکل گوشی خود را در صفحه اول وب‌سایت موبایل آباد ثبت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت موضوع را پیگیری کرده و مراحل لازم برای یافتن علت داغ شدن گوشی آیفون و تعمیر آن انجام می‌دهند. از آن‌جایی‌که آیفون در مجموع یک اسمارت‌فون حساس است، موبایل آباد به شما ضمانت می‌دهد که در صورت نیاز به تعویض قطعات، فقط از قطعات اورجینال استفاده می‌کند.

سوالات متداول


آیا بدافزارها می‌توانند علت داغ شدن گوشی آیفون باشند؟

بله، متاسفانه بدافزارها با بارگذاری بیش از حد پردازنده، باعث داغ شدن آن می‌شوند.

آیا روشن بودن بلوتوث می‌تواند علت داغ شدن گوشی آیفون باشد؟

بله، بلوتوث نیز یکی دیگر از عملکردهایی است که به انرژی زیادی از تلفن شما نیاز دارد.


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات