لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

چرا سامسونگ گلگسی نوت 20 لایق عنوان پرچمدار نیست؟ 

چرا سامسونگ گلگسی نوت 20 لایق عنوان پرچمدار نیست؟ 

درجریان مراسم IFA 2011 بود که حکایت خانواده‌ی نوت، از کهکشان سامسونگ شروع شد؛ خانواده‌ای از گوشی‌های هوشمند و پرچمدار سامسونگ که با توجه به ابعاد 5٫3 اینچی در بازاری که عموم گوشی‌های هوشمند ابعاد حدودا 4 اینچی داشتن، خبر از ریسک‌پذیر بودن سامسونگ برای رایج کردن نوآوری‌های غریب می‌داد. حالا از زمان معرفی اولین گلگسی نوت چیزی حدود 9 سال می‌گذرد و نوت بیست‌ها با یک جهش ده رقمی در پسوند خود نسبت به نسل گذشته، یعنی نوت 10 و نوت 10 پلاس، در دومین مراسم آنپکد 2020 سامسونگ معرفی شدند؛ اما پیش از عرضه، مشخصات عجیب گلگسی نوت 20 نسبت به نسخه‌ی اولترا، خیلی از علاقه‌مندان به کهکشانی‌های کامپکت سامسونگ را مأیوس کرد. پسوند اولترا، از سوی سامسونگ برای قدرت‌نمایی نسل‌های جدید پرچمدارانش در دهه‌ی جدید، از سامسونگ گلگسی S20ها وارد دنیای کهکشانی‌ها شد و پرچمدار بودن نوت 20 اولترا برکسی پوشیده نیست؛ اما امروز قصد داریم به نسخه‌ی کوچک‌تر از این سری بپردازیم. در ادامه، با ما همراه باشید تا با نگاهی به نقاط ضعف سامسونگ گلگسی نوت 20، به این موضوع بپردازیم که آیا نوت 20 لایق عنوان پرچمدار سامسونگ است یا خیر؟ 

 

طراحی دور از چاچوب خانواده‌ی نوت، مواد اولیه‌ای که برای پرچمدار لایق استفاده نیستند! 

 

اولین موردی که با به‌دست گرفتن گوشی به‌چشم می‌خورد، طراحی و ساخت آن است؛ بنابراین از همین بخش هم شروع می‌کنیم. نماینده‌های جدید سامسونگ در خانواده‌ی نوت، گوشی‌های خوش‌دستی به‌شمار نمی‌آیند؛ اما می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یکی از خوش‌ساخت‌ترین محصولات تولید شده در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد کرد. دو پنل جلویی و پشتی نسخه‌ی اولترا، از جنس گوریلا گلس ویکتوس، هفتمین نسل از شیشه‌های مقاومِ گوریلا از شرکت کورنینگ ساخته شده و آن را با مقاومت بالا، به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها بدل می‌کند؛ اما شروع اخبار بد برای گلگسی نوت 20 از همینجا شروع می‌شود! گلگسی نوت 20 برای مقاومت از نمایشگر خود، از گوریلا گلس 5 در پنل جلویی استفاده می‌کند عقب‌گرد عجیبی نسبت به نسل گذشته خود، یعنی گلگسی نوت 10 و حتی برخی از میان‌رده‌های سری A و M که از گوریلا گلس 6 برای محافظت از پنل جلویی استفاده می‌کنند داشته. تلخی این ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که سامسونگ، پلاستیک را برای پوشش پنل پشتی نوت 20 انتخاب می‌کند! طبیعی است که با درنظر گرفتن عنوان پرچمدار و برچسب قیمتی هزار دلاری، به‌هیچ عنوان پوشش پلاستیکی را شایسته‌ی گلگسی نوت 20 ندانیم. البته خالی از طرف نیست که سیاست احتمالی سامسونگ از این اقدام نیز اشاره کنیم؛ درنظر ما، سامسونگ برای جلب توجه بیشتر کاربرانش به‌سوی نسخه‌ی اولترا برخی ویژگی‌های برچسته‌ی لایق پرچمداران سال 2020 را، روی گلگسی نوت 20 تعبیه نکرده است. بااین‌حال با درنظر داشتن عنوان نوت 20 و برچسب قیمتی قابل تأمل آن، این اقدام سامسونگ، به‌ویژه برای عاشقان گوشی‌های هوشمند کامپکت، تصمیمی عادلانه تلقی نمی‌شود. یکی دیگر از اقدامات درخور توجهِ سامسونگ در گلگسی نوت 20، حواشی بدنه و گوشه‌های گرد دستگاه است. گوشه‌های گرد را پیش از این در سری S از کهکشانی‌های سامسونگ دیده بودیم و استفاده از همین الگوی طراحی در سری نوت، که پیش‌تر با طراحی تخت و گوشه‌های تیز بین کاربران شناخته شده بودند، کمی عجیب است. 

 

همین حالا گوشیتو تعمیرکن

 

خلأ نمایشگر سریع 

 

با پیشرفت تکنولوژی رقابتی‌تر شدن فضای بین تولیدکنندگان گوشی هوشمند، مزیت‌های رقابتی هم نسبت به گذشته کمتر شده؛ شاید بتوان از نمایشگرهای سریع، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها یاد کرد که کم هم از آن برای کاربران در رویدادهای معرفی محصولات نگفته‌اند. مشخصه‌های نمایشگرهای سریع، نرخ تازه‌سازی و نرخ نمونه‌گیری لمس بالا است؛ نرخ تازه‌سازی نمایشگر به واکنش نمایشگر برای به‌روزرسانی داده‌های نمایشی در نمایشگر و نرخ نمونه‌گیری لمس، به میزان حساسیت نمایشگر در رهگیری لمس کاربرد اطلاق می‌شود. در سال 2020، گوشی‌های هوشمندی در بخش نمایشگر گوشی‌های برتر شمرده می‌شدند که نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و نرخ نمونه‌گیری لمس 240 هرتزی داشته باشند و سامسونگ هم به‌خوبی این موضوع را درک کرده و در بزرگ‌ترین عضو از اولین سری پرچمداران سال 2020 خود، یعنی گلگسی S20 اولترا از همین مشخصات استفاده کرده بود و باتوجه به بازخورد مثبت کاربران نسبت به همین موضوع، در گلگسی نوت 20 اولترا نیز شاهد همین مشخصات بودیم اما زمانی که مشخصات فنی گلگسی نوت بیست سر می‌زنیم7 برای بار دیگر مأیوس می‌شویم. سامسونگ گلگسی نوت 20، از یک نمایشگر 6٫7 اینچی از نوع سوپر آمولد پلاس با وضوح 1080 در 2400 پیکسل دارد و 393 پیکسل در اینچ هم برای تراکم پیکسلی آن درنظر گرفته شده. این نمایشگر که 89٫2 درصد از بدنه را به خود اختصاص داده، نسبت کشیده‌ی 20:9 دارد. شاید جای خالی نمایشگر داینامیک امولد کمی ناراحت‌کننده باشد؛ اما تا اینجای ماجرا نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه شاهد عملکرد مناسبی در آن هستیم؛ استفاده از نمایشگری که نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی دارد، آن هم در زمانی که اکثر نمایشگرهای گوشی‌های پرچمدار یا 120 هرتزی‌اند یا 90 هرتزی، دقیقا موردی است که به‌هیچ‌وجه انتظار روبرو شدن با آن را در گوشی هزار دلاری سامسونگ نداشتیم. با درنظر داشتن تمام این موارد، نمی‌توان از ویژگی مثبت گلگسی نوت بیست در نمایش خیره‌کننده‌ی محتوا گذشت؛‌ خوشبختانه سامسونگ ترجیح داده است، پیشرو بودن خود در تولید پنل‌های نمایشگر، در گلگسی نوت 20 هم به‌رخ بکشد و همین موضوع می‌تواند برای کاربرانی که الویتشان در خرید گوشی هوشمند پرچمدار، نمایشگر با کیفیت است بسیار جذاب و خوشحال‌کننده باشد. 

 

 

عملکرد ناپایدار پردازنده سامسونگ، سیستم خنک‌کننده ناتوان 

 

شرکت‌های پیشرو در تولید گوشی‌های هوشمند، چند سالی است که تلاش بر توسعه‌ی پردازنده‌های اختصاصی خود دارند؛ سامسونگ هم در کنار اپل و هواوی، با تولید پردازنده‌های اختصاصی خود، علاوه بر اهداف بلندمدت و بازاریابی، سعی بر کاهش هزینه‌های خود دارد. پیش از این، عملکرد ناپایدار پردازنده‌های اگسینوس سامسونگ را در پرچمدارهای سال‌های گذشته دیده بودیم؛ اما تاکید سامسونگ بر بهبود وضعیت سیستم خنک‌کننده و بهبود پایداری عملکرد اگسینوس 990 در نوت 20 و نوت 20 را که دیدیم، کمی امیدوارتر شدیم؛ بااین‌حال زمانی که بار پردازشی گلگسی نوت 20 به‌صورت مداوم بیشتر می‌شود، شاهد ناتوانی سیستم خنک‌کننده، کاهش فرکانس پردازنده و در نتیجه‌ی آن عملکرد ناپایدار گوشی خواهیم بود. 

در نقطه‌ای دیگر از همین کره‌ی خاکی، سامسونگ، گلگسی نوت بیست‌های نسخه گلوبال خود را با پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 865 پلاس، با برچسب قیمتی مشابه به‌فروش می‌رساند که به‌مراتب عملکرد بهتر و پایدارتری از نسخه تجهیز شده به تراشه اگسینوس خود سامسونگ دارد. 

البته موارد ذکر شده محدود به نسخه‌ی عادی نیست و در نسخه‌ی اولترا نیز شاهد همین نتایج نه‌چندان جالب هستیم. 

 

 

هشت گیگابایت رم؛ تنها گزینه برای خرید! 

 

تابه‌اینجا، ناعدالتی سامسونگ در حق گلگسی نوت 20 بر کسی پوشیده نیست؛ اما ویژگی‌های برجسته‌ای که در نسخه‌ی اولترا وجود دارد اما در نسخه‌ی عادی شاهد آن‌ها نیستیم، محدود به‌همین موارد نمی‌شود. 

گلگسی نوت 20 اولترا، با رم 12 گیگابایتی در حافظه‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی قابل تهیه است؛ اما خریداران گلگسی نوت 20، باید به حافظه‌ی داخلی 256 گیگابایتی و هشت گیگابایت رم قناعت کنند؛ چرا که گزینه‌ی دیگری وجود ندارد! 

شاید ذکر مجدد این موضوع که احتمالا سامسونگ با گرفتن حق انتخاب و رضایت خرید از نسخه‌ی عادی، تلاش بر فروش بیشتر نسخه اولترا دارد؛ اما قطعا نمی‌توان این اقدام را چندان عقلانی و حداقل مخاطب‌دوستانه شمرد. 

 

 

تاخیر زیاد قلم S Pen 

 

یکی از بخش‌های جذاب دومین مراسم آنپکدِ سامسونگ در سال 2020، کاش تأخیر قلمِ S Pen به عدد 9 میلی‌ثانیه بود؛ شاید بتوان از کاهش تأخیر 45 میلی‌ثانیه‌ای در نسل گذشته‌ی گلگسی نوت‌ها به تأخیر 9 میلی‌ثانیه‌ای در نسل جدید، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های سامسونگ در سال 2020 یاد کرد؛ چرا که تجربه‌ی کار با قلم را هم در کارهای روزمرّه هم در کارهای حرفه‌ای چون طراحی و نقاشی، تا حد خیلی زیادی بهبود می‌بخشد. 

درواقع زمانی که کار کردن با قلم نوت 20 اولترا را تجربه کردیم، به حقیقت سامسونگ من‌باب تجربه‌ی لذت‌بخش آن پی بردیم؛ اما قطعا جای خالی این کاش تاخیر قلم در نسخه‌ی عادی، یکی دیگر از اجهاف‌های سامسونگ در حق گلگسی نوت بیست است. 

جای شکرش باقی است که تاخیر نوت 20 نسبت به نسل گذشته‌ی خود، از 45 میلی‌ثانیه به 25 میلی‌ثانیه کاهش پیدا کرده است اما قطعا نبود تاخیر 9 میلی‌ثانیه‌ای، حسرت نسبتا بزرگی بر دل خریداران گلگسی نوت 20 می‌گذارد. 

 

قیمت زیاد 

 

 درواقع برچسب قیمتی هزار دلاری گلگسی نوت 20، یکی از مشخصه‌های همیشگیِ پرچمداران است؛ همچنین انتظار ما از این دستگاه نیز، به‌واسطه‌ی همین قیمت زیاد، بالا رفته است؛ اما متاسفانه سامسونگ در بخش‌های مختلف گلگسی نوت بیست، ما را مأیوس کرده است. 

طبیعتا با پرداخت هزار دلار برای یک گوشی هوشمند و مشاهده‌ی مُهر خانواده‌ی نوت آن هم در دهه‌ی جدید، انتظار خریداران از این گوشی تا حد قابل توجهی بالا می‌رود. 

البته که گلگسی نوت 20 سراپا ایراد نیست و مشخصات سخت‌افزاری جالبی دارد، طراحی و ساخت جذاب و مناسبی دارد و نمی‌توان از مزیت‌های آن نیز چشم‌پوشی کرد؛ اما در این مطلب سعی کردیم به‌دلایل مختلف از ناراحتیِ رسانه‌ها درباب گلگسی نوت 20 بپردازیم. 

 

 

جمع‌بندی 

گلگسی نوت‌های سامسونگ، همیشه دارای آخرین دستاورهای سامسونگ در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند بودند و هستند؛ اما مطمئناً با تمام این تفاسیر، گلگسی نوت 20 با این تعریف کمی فاصله دارد. به کاررفتن تکنیک‌هایی با هدف فروش بیشتر نسخه‌ی اولترا در این مشخصات گلگسی نوت بیست که صدای رسانه‌ها را نیز به هوا برده، کاملا نمایان است؛ اما با وجود تمام خوبی‌های این دستگاه، آیا واقعا لایق عنوان پرچمدار است یا خیر؟ 

 

تعمیر آسان و سریع تلفن همراه


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات