لوگو موبایل آباد
صفحه اصلی موبایل آباد تماس باما

تعمیر و تعویض میکروفن گوشی با کمترین هزینه

تعمیر و تعویض میکروفن گوشی با کمترین هزینه

وقتی وسط یک تماس هستید و ناگهان صدای شما قطع می‌شود، اگر یک تماس کاری فوری یا یک مصاحبه تلفنی بود، در آن لحظه چه‌کاری باید انجام دهید؟ بیایید بپذیریم، مشکلات میکروفون در تلفن‌های همراه، مخصوصا در اسمارت‌فون‌های اندرویدی امری غیرمعمول نیست. وجود مشکل میکروفون در گوشی، قطعا یکی از آزاردهنده‌ترین چیزهایی است که یک کاربر تلفن همراه می‌تواند تجربه کند. علت این مشکل می‌تواند نقص نرم‌افزاری یا آسیب سخت‌افزاری باشد. آسیب‌های واردشده به گوشی خود را بررسی کنید. آیا اخیرا به گوشی هوشمند شما ضربه‌ای وارد شده است؟ آیا برنامه‌هایی را نصب کرده‌اید که می‌توانند بر روی میکروفون شما تأثیر بگذارند؟ اگر هیچ‌یک از این کارها را انجام نداده‌اید اما همچنان با مشکل روبه‌رو هستید، نگران نباشید، ما در این مقاله به روش‌های تعمیر میکروفن گوشی و نحوه تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر برای حل این مشکل می‌پردازیم.
 

میکروفن گوشی چیست؟
میکروفن گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟


میکروفون‌ها در ابتدا همراه با تلفن ساخته شدند و درواقع، بسیاری از انواع میکروفن (و انواع تلفن) از آن زمان اختراع شده‌اند. نخستین میکروفن توسط امیل برلاینر به‌عنوان فرستنده‌ صدا در تلفن‌ها اختراع شد. بنابراین میکروفون، اولین یار و یاور انواع تلفن‌هاست که از زمان گراهام‌بل تا مارتین کوپر (پدر تلفن همراه) به‌عنوان جزئی لاینفک در تلفن‌های ثابت و همراه وجود داشته است.
اما برای اینکه با روش تعمیر میکروفن گوشی آشنا شویم، اول باید بدانیم که چه نوع میکروفون‌هایی در تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند؟
تلفن‌های همراه از کندانسور الکتریکی کوچک یا میکروفون‌های MEMS استفاده می‌کنند. این میکروفون‌ها برای عملکرد به انرژی بسیار کمی نیاز دارند که به‌راحتی توسط باتری تلفن همراه تامین می‌شود. آن‌ها همچنین به خوبی در مدارهای تلفن همراه معمولی جای می‌گیرند.
میکروفون امواج صوتی را از صدای شما به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که سپس، این سیگنال‌ها به تقویت کننده صوتی اجزای رادیویی ارسال می‌شوند. میکروفون در اصل یک بلندگو است که به‌صورت معکوس کار می‌کند. هنگامی که امواج صوتی از صدای شما غشاء میکروفون را حرکت داده و به لرزه درمی‌آورند، جریان‌های الکتریکی کوچکی را، یا با حرکت سیم‌پیچ در داخل آهن‌ربا یا با فشرده‌کردن غشاء در برابر ذرات کربن ایجاد می‌کنند. بدین‌ترتیب سیگنال‌های الکتریکی لازم تولید و سپس ارسال می‌شوند. درواقع تمامی میکروفون‌ها باید امواج فشاری متفاوتی را در هوا گرفته و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کنند.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .

 

علت مشکلات میکروفن چیست و چه علائمی دارد؟



میکروفون گوشی شما ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شود که شایع‌ترین آن‌ها کثیف بودن تلفن است. اگر شما به‌طور مرتب گوشی خود را تمیز نمی‌کنید، ممکن است از دیدن میزان کثیفی میکروفون درون آن متعجب شوید. میکروفون دستگاه تلفن همراه شما دارای منافذی است و با گذشت زمان، ذرات آشغال و گردوغبار می‌توانند در میکروفون جمع و در نتیجه باعث ایجاد انسداد شوند. همچنین، ممکن است هنگام مکالمه ناخودآگاه انگشتان خود را روی میکروفون قرار داده باشید.
سایر مشکلات رایج، مربوط به آپدیت نرم‌افزاری و نصب برنامه‌های شخص ثالث هستند. این موارد بدون اینکه متوجه شوید میکروفون شما را یا دوباره پیکربندی کرده و یا غیرفعال می‌کنند. میکروفون شما همچنین ممکن است به‌دلیل مشکلات فیزیکی، مانند نقص داخلی یا آسیب‌دیدگی سخت‌افزار در اثر استفاده نادرست از تلفن، آسیب ببیند. آسیب ناشی از آب خوردگی و ضربه خوردگی گوشی و ضربه خوردن گوشی دو مورد رایج از دلایل ایجاد نقص سخت‌افزاری هستند.
گاهی اوقات نیز مشکلی که با میکروفون دستگاه خود دارید می‌تواند به مشکلات شبکه مرتبط باشد. اگر در حال تماس هستید و ناگهان فردی که با او صحبت می‌کنید نتواند صدای شما را بشنود، ممکن است مشکل از آنتن‌دهی گوشی باشد.
به‌طور کلی علائم خرابی میکروفون این است که یا در هنگام مکالمه تلفنی، صدای شما به‌طور کامل به طرف مقابل نمی‌رسد و مجبورید با هندزفری یا در حالت بلندگو با تلفن‌تان صحبت کنید و یا این‌که صدای شما به‌صورت خیلی ضعیف و یا بریده بریده به طرف مقابل می‌رسد.
 همچنین جهت دریافت اطلاعات و آگاهی بیشتر، مقالات زیر را از دست ندهید:

تعمیر گوشی آب‌خورده

تعمیر گوشی ضربه‌خورده

دلیل خرابی میکروفن گوشی
چگونه متوجه شویم که میکروفن گوشی معیوب است و نیاز به تعمیر میکروفن گوشی داریم؟


اگر مشکوک هستید که میکروفون شما ممکن است خراب بوده و یا عملکرد نادرست داشته باشد، بهتر است آن را تست کنید تا از صحت این امر مطمئن شوید. در اینجا نحوه تست میکروفون گوشی را می‌بینید.

 


صدای خود را ضبط کنید


ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه میکروفن شما کار می‌کند این است که صدای خود را در تلفن خود ضبط، و به صدای ضبط‌شده گوش کنید. شما به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که صدای شما مخدوش است یا نه، و این کار به‌خوبی به شما در تشخیص مشکل کمک می‌کند.
مثلا اکثر تلفن‌های اندرویدی و آیفون‌ها دارای یک ضبط‌کننده صوتی داخلی هستند که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر گوشی شما چنین برنامه‌ای را ندارد، می‌توانید از یک برنامه ضبط صدا مانند ASR Voice Recorder استفاده کنید.


بررسی عیب‌یابی سیستمی انجام دهید


اگر هنوز در مورد خرابی میکروفون مطمئن نیستید، می‌توانید از یک برنامه تشخیص سخت‌افزاری و سیستمی مانند Phone Doctor Plus برای تست میکروفون استفاده کنید. این برنامه تست‌های مختلفی را انجام و نتایجی را در مورد وضعیت میکروفون گوشی به شما ارائه می‌دهد. همچنین برای عیب‌یابی نرم‌افزاری، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
عیب‌یابی نرم‌افزار
●    مرحله 1: گوشی خود را مجددا راه‌اندازی کنید تا مطمئن شوید که نقص نرم‌افزاری باعث ایجاد مشکل در میکروفون نمی‌شود. باتری را بیرون بیاورید (اگر امکان آن هست)، 10 ثانیه صبر کنید و آن را دوباره در گوشی قرار دهید و سپس دستگاه را روشن کنید. یک تماس آزمایشی انجام دهید تا ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.
●    مرحله 2: چک کنید که آخرین نسخه نرم‌افزار و درایورها بر روی گوشی شما نصب شده باشند. اگر گوشی شما تا به‌روزرسانی اخیر نرم‌افزاری خوب کار می‌کرد، آخرین درایورها را حذف نصب کنید، زیرا ممکن است فایل آن‌ها خراب بوده و یا با گوشی خاص شما ناسازگار باشد. 
●    مرحله 3: یک دستگاه بلوتوث یا هندزفری را به گوشی خود وصل کنید تا مطمئن شوید که میکروفون گوشی خراب است. اگر بعد از برقراری تماس آزمایشی، فرد طرف مقابل صدای شما را بشنود، یعنی میکروفن گوشی خراب است.

راه‌حل‌های حل مشکل و تعمیر میکروفن گوشی 


در ادامه‌ی بحث به بررسی راه‌حل‌های تعمیر و تعویض میکروفن گوشی می‌رسیم. 


برای تعمیر میکروفن گوشی، گوشی خود را ری‌استارت کنید


اولین راه‌حل برای بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری گوشی، یک راه‌اندازی مجدد ساده است. بنابراین اگر میکروفون شما باعث ایجاد مشکل در تلفن همراه شما شده است، این ترفند ساده را امتحان کنید، به‌خصوص اگر مدتی است گوشی خود را ری‌استارت نکرده‌اید. راه‌اندازی مجدد تلفن، گزارش‌های برنامه‌ها و سایر مشکلات احتمالی مرتبط با نرم‌افزار را پاک می‌کند و می‌تواند راه‌حلی سریع برای این مشکل باشد. 

روش حل مشکل میکروفن گوشی
 
بررسی کنید که آیا قاب محافظ روی میکروفون گوشی را پوشانده است یا نه؟


گاهی اوقات وقتی محافظ صفحه یا قاب جدیدی روی گوشی خود قرار می‌دهید، ممکن است میکروفون گوشی شما را بپوشاند. سوراخ میکروفون را بررسی کنید و اگر توسط قاب یا گلس محافظ پوشانده شده است، پوشش را بردارید و یا گلس محافظ را از آن قسمت ببرید. 


دستگاه‌های متصل به گوشی خود را بررسی کنید


گاهی اوقات ممکن است متوجه نشوید یا فراموش نکنید که تلفن شما به یک دستگاه بلوتوث متصل است. از آنجایی‌که اکثر این دستگاه‌ها دارای میکروفون مخصوص به‌خود هستند، ممکن است میکروفون گوشی به‌دلیل اتصال به آن‌ها کار نکند. بنابراین گوشی خود را از سایر دستگاه‌های بلوتوث جدا کرده و سپس آن را مجددا راه‌اندازی کنید.

 


تمیز کردن میکروفون راهی ساده برای تعمیر میکروفن گوشی


این نوع تعمیر برای میکروفون اسمارت‌فون شما بسیار ابتدایی است، اما احتمالاً مفیدترین راه‌حل ممکن است. میکروفون تلفن پس از استفاده طولانی مدت کثیفی را درون خود جمع می‌کند. این سوراخ‌ها و پورت‌ها در برابر گردوغبار یا ذرات دیگر آسیب‌پذیر هستند و حتی تکه‌های ریز پارچه یا پرز فرش نیز می‌توانند در این سوراخ‌ها گیر کنند، به‌خصوص اگر گوشی را در جیب‌تان می‌گذارید.
به‌دنبال میکروفون اصلی گوشی خود بگردید، که یک سوراخ کوچک در کنار درگاه شارژ است. یا مستقیماً به درون آن فوت کنید و یا تکه‌ای کوچک از پنبه که با دست فشرده کرده‌اید را بر روی یک پین کوچک یا یک سوزن نازک قرار داده و با آن هرگونه آلودگی داخل میکروفون را پاک کنید.


 
برای تعمیر میکروفن گوشی، برنامه‌های شخص ثالث را حذف کنید


برخی از برنامه‌های شخص ثالث نیز می‌توانند باعث اختلال در عملکرد میکروفون تلفن شما شوند. این برنامه‌ها اگر به میکروفون تلفن شما دسترسی داشته‌باشند، می‌توانند با آن تداخل کنند. برای بررسی این موضوع در گوشی‌های اندرویدی:
به مسیر Settings > Apps & Notifications > Permission Manager بروید و به‌دنبال مجوزهای میکروفون بگردید. با این کار تمام برنامه‌هایی که به میکروفون شما دسترسی دارند را خواهید دید. از این‌جا برنامه‌ای را که در مورد آن شک دارید، حذف نصب کنید. سپس بررسی کنید که آیا میکروفون تلفن شما درحال‌حاضر کار می‌کند یا خیر.
 

روش نرم افزاری حل مشکل میکروفن گوشی
به‌روزرسانی نرم‌افزار


گاهی اوقات می‌توانید هر مشکل نرم‌افزاری گوشی خود را با آپدیت کردن گوشی حل کنید، البته اگر به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط سازنده برای دستگاه شما ارائه شده باشد. برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری در گوشی‌های اندرویدی:
به Settings -> System -> Advanced بروید و روی System Updates ضربه بزنید. تلفن شما آخرین به‌روزرسانی‌های موجود را بررسی می‌کند، و درصورت وجود، آن را به‌روزرسانی و سپس گوشی خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. اگر مشکل مربوط به نرم‌افزار باشد، مشکل میکروفون گوشی شما با موفقیت رفع خواهد شد.

 

خدمات ویژه موبایل‌آباد: 

پیک رفت و برگشت رایگان
گارانتی بی قید و شرط تعمیرات
 ضمانت اصالت قطعات 
برای استفاده از این خدمات، درخواست خود را در کادر زیر ثبت کرده
و یا با شماره 43412-021 تماس بگیرید .


Noise Suppression را غیرفعال کنید


برخی از گوشی‌های اندرویدی دارای ویژگی جالبی به‌نام کاهش نویز (noise suppression یا noise reduction) هستند. این ویژگی هنگام مکالمه یا ضبط ویدیو، نویز پس زمینه را کاهش می‌دهد. با این‌حال، گاهی اوقات هم می‌تواند دلیل غیرفعال شدن میکروفون باشد. برای غیرفعال کردن این ویژگی:
●    به تنظیمات بروید.
●    تنظیمات تماس را انتخاب کنید.
●    بهدنبال گزینه Noise Reduction بگردید و آن را غیرفعال کنید.
●    گوشی خود را ری‌استارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.
لطفاً توجه داشته‌باشید که همه گوشی‌های اندرویدی دارای این ویژگی نیستند و یا ممکن است این ویژگی در مکان دیگری در دستگاه شما قرار گرفته باشد.


توقف اجباری Bixby Voice برای تعمیر میکروفن گوشی


اگر شما از کاربران گلکسی اس 9 سامسونگ هستید و با مشکل میکروفون گوشی خود مواجه شده‌اید، ممکن است به‌خاطر صدای بیکسبی باشد، پس توقف اجباری Bixby Voice را امتحان کنید. برای این کار تنظیمات گوشی خود را باز کنید و روی Apps ضربه بزنید. از آن‌جا، Bixby Voice را انتخاب کنید، Force Stop را انتخاب کنید و سپس بررسی کنید که آیا مشکل‌تان حل شده است یا خیر.

نکات مهم درباره تشخیص مرکز تعمیرات موبایل مطمئن


با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، دست افراد سودجو در حوزه تعمیرات موبایل هوشمند زیاد شده و شما باید حتما برای درخواست خدمات تعمیرات موبایل از مراکز یا تعمیرکاران موبایل به این نکات توجه داشته باشید:
1-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت اصالت قطعات داشته باشد.
2-خدمات دهنده تعمیرات حتما ضمانت گارانتی بی قید و شرط داشته باشد.
3-خدمات دهنده مبلغ بیش از عرف را به بهانه داشتن مشکلات دیگر در گوشی از شما دریافت نکند.
همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر موبایل خود را در سایت موبایل‌آباد نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل گوشی شما حل شود.


 
نحوه تعویض میکروفون گوشی


اگر با تمام روش‌های گفته‌شده، مشکل میکروفون دستگاه شما حل نشد، باید برای تعویض یا تعمیر میکروفون گوشی خود اقدام کنید. اگر مدت زمان زیادی است که گارانتی تلفن همراه شما به پایان رسیده است و دوست دارید خودتان برای تعمیر میکروفون گوشی اقدام کنید، به شما توصیه می‌کنیم قبل از ادامه کار به دقت فکر کنید!
اگر مهارت‌های فنی لازم را ندارید، بهتر است به‌جای اینکه ریسک کنید تا عملکرد کلی دستگاه خود را به خطر بیندازید، آن را به یک متخصص بسپارید. با این‌حال روش‌های کلی تعویض میکروفون گوشی به‌صورت زیر است. 
●    مرحله 1: میکروفون تلفن همراه را پیدا کرده و خریداری کنید و یا فروشگاه‌های آنلاین را برای خرید گوشی‌های کارکرده بررسی کنید. نسخه کارکرده گوشی خود را بخرید و میکروفون آن را بیرون بیاورید و یا در گوگل به‌دنبال سایت‌های قابل اعتمادی بگردید که قطعات یدکی اورجینال را برای تعمیر می‌فروشند.
●    مرحله 2: در این سایت‌های تعمیر تلفن همراه، به‌دنبال اسناد تعمیرات مدل گوشی خود باشید. همچنین می‌توانید در یوتیوب مدل تلفن همراه خود را در کادر جستجو وارد کنید تا ویدیوهایی که جزئیات فرآیند جداسازی قطعات آن را توضیح می‌دهند را ببینید.
●    مرحله 3: درپوش باتری، باتری و کارت حافظه را از گوشی بردارید و کنار بگذارید. به‌دنبال پیچ‌های کوچکی باشید که پوشش بیرونی را به سخت‌افزار گوشی متصل کرده و آن‌ها را باز کنید..
●    مرحله 4: از ابزار قاب بازکن یا چیزی با لبه کوچک و باریک برای جداکردن قاب از گوشی استفاده کنید. این کار را بادقت و به آرامی انجام دهید.
●    مرحله 5: به‌دنبال مجموعه دیگری از پیچ‌ها باشید که فریم و مادربرد را به‌هم متصل می‌کنند. این پیچ‌ها را بردارید و کنار بگذارید. اگر گوشی شما دارای صفحه کلید است، محفظه جلویی را از روی مادربرد و کیبورد بردارید. با استفاده از میکروفون جایگزین خود به‌عنوان مرجع، به‌دنبال قطعه مشکی کوچک و گردی در پایین تلفن باشید. میکروفون قدیمی را بردارید و درصورت نیاز آن را باز کنید و میکروفون جدید را در جای خود قرار دهید.
توصیه ما این است که هرگز بدون دانش و تخصص اقدام به تعمیرات گوشی نکنید. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از تعمیر میکروفون گوشی خود به‌صورت تضمینی بگیرید، توصیه می‌کنیم به وب‌سایت موبایل آباد مراجعه کنید. با ثبت درخواست خود می‌توانید در اسرع وقت از خدمات ارزشمند تعمیرکاران خبره‌ ما بهره‌مند شوید.

مرکز تخصصی موبایل‌آباد علاوه بر تعمیرات تخصصی تلفن همراه، خدمات آموزش تعمیرات موبایل نیز ارائه می‌دهد؛ از این رو، شما  می‌توانید  جهت دریافت  اطلاعات بیشتر به صفحه مرکز آموزش در منوی سایت مراجعه کرده یا با شماره تلفن 02143412 تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان برای شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل بهره‌مند شوید.

 

 

آموزش تعمیرات موبایل با موبایل‌آباد

در گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت گوشی موبایل، اگر مشکلی برای آن پیش می‌آمد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند، یک گوشی نو را جایگزین آن کنند. اما امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گوشی موبایل، بازار تعمیر موبایل رونق گرفته است و بسیاری تمایل دارند، موبایل آسیب‌دیده خود را تعمیر کنند. از طرف دیگر در سال‌های اخیر، واردات گوشی موبایل به کشور، رشد چشم‌گیری داشته است. اگر این عوامل را در کنار هم قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که بازار کار تعمیر موبایل، یک بازار بکر است. موبایل آباد علاوه بر تعمیرات تخصصی تلفن همراه در زمینه آموزش تعمیرات موبایل نیز فعالیت می‌کند تا تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصی را به بازار کار ارائه دهد. دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل در مرکز آموزش موبایل‌آباد به شرح زیر است:
•    آموزش تعمیرات تخصصی موبایل
•    آموزش تعمیرات گلس
•    آموزش تعمیرات آیفون
•    آموزش VIP تعمیرات موبایل 
شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، روی متن دوره‌ها کلیک کنید یا با شماره تلفن 02143412  تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

 

1- علائم خرابی میکروفن گوشی چیست؟ 

از مهمترین علائم خرابی میکروفن گوشی می‌توان به بروز مشکل در انتقال صدا در تماس و ضبط صدا اشاره کرد.


2- آیا خودم می‌توانم مشکل میکروفن گوشی‌ام را رفع کنم؟

چنانچه مشکل میکروفن گوشی شما نرم‌افزاری باشد، با روش‌های ارائه شده می‌توانید مشکل را حل کنید؛ در غیر این صورت نیازمندید تا به یک مرکز تعمیرات موبایل مطمئن و معتبر مراجعه کنید.

3- در انتخاب تعمیرکار یا مرکز تعمیرات موبایل معتبر به چه نکته ای باید توجه داشته باشیم؟

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشد،دارا بودن ضمانت اصالت قطعات توسط خدمات دهنده است.

 


لینک مقاله کپی شد
میانگین امتیاز این مقاله 0 امتیاز از 5

دیدگاه و امتیاز شما

با بیان دیدگاه و نظرات سازنده خود، ‌موبایل آباد را در جهت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر یاری فرمایید.

امتیاز شما
ثبت درخواست تعمیرات